Optimaliseren inrichting DSO-LV Planketen

22 november 2024
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

Uren per week

36

Opdracht (aanvullende eisen, wensen, en tarief ontvang je na reactie)-reageer binnen 5 dagen na publicatie datum

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

 

(aanvullende eisen, wensen, en tarief ontvang je na reactie)-reageer binnen 5 dagen na publicatie datum project 

Het team TBO is op zoek naar een tijdelijke Productmanager DSO-LV.

De Nederlandse wet- en regelgeving gericht op de leefomgeving bestaat uit talloze wetten en regels. Er is een ingewikkeld geheel ontstaan, waarin bijna niemand meer de weg kan vinden. Dat moet eenvoudiger en beter. Daarom is de Omgevingswet ontwikkeld: één wet die alle wetten en regels op het gebied van de leefomgeving vereenvoudigt en bundelt. Hierdoor wordt het makkelijker om ruimtelijke projecten te starten, is er meer ruimte voor maatwerk en zijn er minder regels.

Met de Omgevingswet wil het kabinet beter aansluiten op:

  • De samenhang tussen verschillende plannen en activiteiten voor ruimtelijke ordening, milieu en natuur;
  • Het stimuleren van duurzame ontwikkelingen;
  • De verschillen tussen regio’s.

De invoeringsdatum van de Omgevingswet was 1-1-2024. De bevoegd gezagen (gemeente, waterschap, provincie en het rijk) moeten nu in staat zijn sneller besluiten te nemen over voorgenomen ruimtelijke activiteiten en zullen onder de nieuwe wet nieuwe planvormen gebruiken. De wet biedt ook meer ruimte voor particuliere ideeën.

Digitaal Stelsel Omgevingswet
De uitvoering van Omgevingswetprocessen zal worden ondersteund door een verregaande digitalisering van werkprocessen en een daarbij behorende informatievoorziening. Relevante data en informatieproducten die noodzakelijk zijn voor planvorming en besluitvorming over de fysieke leefomgeving, zullen voor eenieder beschikbaar komen. Hiervoor wordt het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld, dat overheden, burgers en bedrijfsleven toegang zal geven tot deze data en informatieproducten.

DSO – van Programma aansturing naar beheerorganisaties
Binnen het DSO-programma (pDSO) is gewerkt aan het realiseren van het inwerkingtredingsniveau van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Met betrekking tot het digitaal stelsel wordt onderscheid gemaakt tussen enerzijds de landelijke voorziening (aangeduid als DSO-LV) en anderzijds het geheel van het Digitaal Stelsel Omgevingswet (aangeduid als DSO) dat bestaat uit de DSO-LV én de systemen die op een of andere manier interactie hebben met de DSO-LV, zoals systemen van bevoegde gezagen, van leveranciers van omgevingsinformatie, van softwareleveranciers en van landelijke bouwstenen van de Nederlandse overheid.

Met het eindigen van het pDSO worden een aantal blijvende veranderingen doorgevoerd. De strategische besturing van het DSO komt bij de Strategische Beheer Organisatie (SBO) te liggen, een onderdeel binnen het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening (VRO). De SBO wordt eindverantwoordelijk voor een goed end-to-end werkend DSO-stelsel. In opdracht van de strategische beheerder zijn de tactische beheertaken m.b.t. het DSO-LV belegd bij de Tactische Beheer Organisatie (TBO) van het Kadaster. De TBO krijgt daarmee de belangrijke taak van het tactisch aansturen en beheren van de samenhangende componenten die het DSO-LV vormen, als ook de verdere uitbouw en de doorontwikkeling ervan. De huidige ontwikkelpartners van de betreffende componenten worden operationeel beheerorganisaties. Daarnaast zal het jaar 2025 gekenmerkt worden door de omslag van de ontwikkeling en implementatie van de landelijke voorziening naar een werkend stelsel als ook de afronding van het inwerkingtredingsniveau, doorontwikkeling en uitbouw van het DSO-LV.

 

Opdracht(aanvullende eisen, wensen, en tarief ontvang je na reactie)-reageer binnen 5 dagen na publicatie datum
Je bent als tijdelijke Productmanager verantwoordelijk voor een optimalisering van de DSO-LV planketen, zodat de transitie van het DSO programma naar de Tactische Beheer Organisatie soepel kan verlopen. Gezien de complexiteit van het programma en de DSO-LV planketen in het bijzonder, én de vele partijen buiten de Kadaster organisatie die daarin een rol spelen, zoeken wij een senior Productmanager met ruime werkervaring in het IV domein van overheden en in een complex en interbestuurlijk stakeholdersveld. Daarbij is kennis van en ervaring met de DSO-LV planketen een must.

Aan het einde van de opdracht: 

  • Is er een technische roadmap die aangeeft hoe de LVBB wordt verbouwd tot een duurzaam en exploiteerbare voorziening, die goedgekeurd is en is voorzien van de noodzakelijke financiële middelen voor de realisatie.
  • Is er een ontwikkelplan voor de functionele ontwikkeling van de planketen voor 2025, 2026 en een vooruitzicht voor 2027
  • Is er een implementatieplan voor de inbedding van de functionele wijzigingen uit de standaardversies STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2 in de plansoftware en in de processen van bevoegd gezagen
  • Zijn er standaard rapportages voor het sluiten van Epics in het portfolio o.b.v. de opgeleverde functionaliteit en kosten (baten zijn hierbij expliciet uitgesloten) en validatierapportages.

 

Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

In deze opdracht treedt je op als gedelegeerd opdrachtgever voor de ontwikkeling en exploitatie van de landelijke voorziening Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO-LV) en de Landelijke voorziening Beschikbaarstellen en Bekendmaken (LVBB) en alle aanverwante componenten en koppelingen richting de Operationele Beheer Organisaties (OBO’s). 

Hierdoor ben je: 

  • De initiator en organisator van een aangepaste vraagarticulatie methodiek door de interbestuurlijke partners en hun koepelorganisaties (zowel ambtelijk als bestuurlijk), om de exploitatie van het stelsel mogelijk te maken en de uitkomsten door te vertalen naar door de OBO’s te leveren diensten;
  • Formuleren van ontwikkelvoorstellen op de productvisie en deze uitdragen
  • Opstellen van de eisen aan digitale dienstverlening van de planketen en het opstellen van de producten en diensten catalogus;
  • Op strategisch niveau adviseur richting de Strategische beheer organisatie (SBO) en voorbereiden van interbestuurlijke besluitvorming;
  • Verantwoordelijk voor het opstellen van de meerjarenplanningen en roadmaps zoals genoemd in de resultaatverplichting, en het laten realiseren van jaarplannen door de OBO’s binnen de geldende kaders (tijd, geld en kwaliteit)
  • Verantwoordelijk voor het besluitvormingsproces van wijzigingen in de standaard voor STOP 1.5 en IMOW 3.2 en eventueel noodzakelijke subversies;
  • Opdrachtgevend aan het inrichten van metadata en stelsel specifieke content ten behoeve van de werking van de LTO testomgeving voor decentrale leveranciers ten behoeve van het uitvoeren van het implementatieplan STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2;
  • Verantwoordelijk voor de organisatie van communicatie naar alle belanghebbende stakeholders over de ontwikkeling van het stelsel;
  • Verantwoordelijk voor het organiseren van het leveranciersoverleg en andere ondersteuning van implementerende partijen conform het op te leveren implementatieplan STOP 1.4/1.5 en IMOW 3.1/3.2.