Senior Adviseur Dataprojecten bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

4 februari 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 32 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.017

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 32 uur per week, de beoogde startdatum is 1 maart 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van Support Overheid beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met Support Overheid beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. 
Support Overheid Realisatie draagt in opdracht van Support Overheid beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • verbeteren van de dienstverlening;
  • een efficiënte en wendbare organisatie;
  • anticiperen op de toekomst.

Over kenniscentrum Data & Monitoring

Het kenniscentrum Data & Monitoring helpt gemeenten met datagedreven werken en sturen: beter beleid, ondersteund door gegevens, en innovatieve toepassingen, aangedreven door algoritmes.. Daarvoor ontwikkelen we datatoepassingen en monitors, creëren we landelijke standaarden en ondersteunen we gemeenten bij het nakomen van wettelijke verplichtingen, zoals de Wet Open Overheid. Onderdelen van het basisteam zijn onder meer het gemeentelijk dataplatform Waarstaatjegemeente, het Data Science team, het team Open Data en Datagedreven Werken en het Kennisnetwerk Data en Samenleving.

Omschrijving van de opdracht

Vanuit het kenniscentrum Data en Monitoring worden datatoepassingen met en voor gemeenten ontwikkeld, landelijke afspraken gemaakt over datadelen en kennis over data science en datagedreven werken gedeeld. Wij zijn op zoek naar een senior adviseur die bij verschillende dataprojecten de ontwikkeling van de datavoorziening of de organisatie van een datadeal begeleidt zodat deze collectief bruikbaar worden voor alle gemeenten. Denk daarbij aan dataprojecten voor de WMO, Energietransitie of Ondermijning. 
Om deze rol te kunnen vervullen ben je goed in het begeleiden van groepen gemeenten waarbij je de leidende rol pakt in het proces zonder eenzijdig te bepalen wat de uiteindelijke oplossing moet zijn. Je hebt in deze rol bovendien bovenmatig veel kennis en ervaring van datagedreven werken in de gemeentewereld. Je weet hoofdzaken en bijzaken te onderscheiden en hebt een pragmatische instelling waarbij je wanneer nodig het dataproject praktisch ondersteunt.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De Senior Adviseur Dataprojecten maakt onderdeel uit van het kenniscentrum Data en Monitoring en heeft binnen zijn/haar functie de volgende hoofdtaken:

  • Adviseren over inhoud en proces rondom de ontwikkeling van datavoorzieningen, in eerste instantie DOP en DEGO.
  • Ontwikkelen en vastleggen van een afwegingskader waarmee gemeenten eenvoudig kunnen bepalen of en hoe zij gebruik maken van de datatoepassingen. Dit kader is praktisch toepasbaar en afgestemd of de behoeften van gemeenten.
  • Faciliteren van samenwerking tussen gemeenten, publieke en private partners om datatoepassingen collectief beschikbaar en schaalbaar te maken. Je werkt aan een duurzame oplossing, inclusief een implementatiestrategie die aansluit bij gemeentelijke werkprocessen.
  • Leiden van project- en procesmanagementactiviteiten, waaronder het realiseren van de beheerfase van datavoorzieningen. Je zorgt ervoor dat de producten niet alleen technisch functioneren, maar ook praktisch bruikbaar zijn in de gemeentelijke praktijk.

Resultaat van de opdracht

De werkzaamheden resulteren in een strategisch advies waarin de inhoudelijke en procesmatige ontwikkeling van DOP en DEGO wordt beschreven. Dit document bevat concrete aanbevelingen om de datavoorzieningen collectief toepasbaar te maken en biedt richting voor verdere ontwikkelingen. Daarnaast wordt een overzichtelijke rapportage opgeleverd die inzicht geeft in de betrokkenheid van gemeenten bij het dataproject. Hierin wordt duidelijk hoeveel gemeenten deelnemen, in welke mate zij de toepassingen gebruiken, en wat de impact hiervan is op hun beleid en uitvoeringspraktijk. 

Tevens wordt een duurzaam implementatieplan ontwikkeld dat gemeenten ondersteunt bij de adoptie van de datavoorzieningen. Dit plan bevat een duidelijke tijdlijn, benodigde resources, en concrete stappen voor een succesvolle invoering. Tot slot wordt de beheerfase van de datavoorzieningen opgeleverd, waarbij de producten stabiel, gebruiksvriendelijk en klaar voor (langdurig) gebruik zijn. Hierbij zijn afspraken over onderhoud, ondersteuning.

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • Minimaal HBO- opleiding, in de richting van informatiekunde/bestuurskunde/ ICT aanverwant afgerond.
  • WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring als adviseur op het terrein van publieke sector of vergelijkbaar.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als adviseur op gebied van informatievoorziening en datavoorzieningen voor overheidsorganisaties.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met datavraagstukken bij gemeenten.
  • Minimaal 5 jaar ervaring als gesprekpartner op directieniveau adviseur aan de directie binnen overheidsorganisaties (benoem 3 voorbeelden in motivatiebrief).
  • Minimaal 2 jaar ervaring t.a.v. de inkoop van ICT ten behoeve van datavraagstukken.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het aansturen van teams ten behoeve van datavraagstukken.
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het opstellen van datastandaarden of het schrijven van technische documentatie.

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  • Kennis van het gemeentelijk domein Openbare Orde en Veiligheid en/of Sociaal Domein en/of energietransitie. (te toetsen tijdens gesprek).
  • Ervaring met sturingsvraagstukken op directieniveau binnen overheidsorganisaties. (kandidaat geeft 3 voorbeelden in motivatiebrief).
  • Beschikt over en opereert binnen een netwerk (beleidsmedewerkers) van gemeenten op het thema data gedreven werken.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 32 uur per week. De maximale vergoeding is 120 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 385263  is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Project en Programmamanagement

CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: Maandag 3 februari 2025
  • Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl Maandag 10 februari 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  • Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  • De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: Maandag 17 februari 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: Dinsdag 25 februari 2025 tussen 09:00 tot 12:00 uur
  • Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  • Registreer bij CTM& Admin
  • Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  • Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  • Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.