Senior Leveranciersmanager Markt en Overheid bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

8 april 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 32 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.049

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 32 uur per week, de beoogde startdatum is 12 mei 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Support Overheid representeert alle Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. 

Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten: 

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst;

Over het Kenniscentrum Markt en Overheid

Het Kenniscentrum is binnen Support Overheid het aanspreekpunt voor de samenwerking met publieke en private partijs van IV/ICT diensten aan gemeenten. Door de samenwerking met deze netwerkpartners versterkt zij de gemeentelijke uitvoering. Wij worden in- en extern ervaren als betrouwbare bruggenbouwers. Dat doen wij door kennis van de markt en overheid beschikbaar te stellen, publiek-private relatiemanagement te verzorgen, strategisch partijsmanagement in te richten en procesregie te voeren op de collectieve inkoopagenda van de GGU (Gezamenlijke Gemeentelijke Uitvoering). In GGU-verband, zoeken gemeenten naar samenwerking om het aanbod van producten en diensten beter te laten aansluiten op hun behoeften en streven zij ernaar in de verwerving gezamenlijk op te trekken. De samenwerking vindt plaats op basis van de informatiekundige visie Common Ground.

Het Kenniscentrum ondersteunt gemeenten bij het versterken van hun opdrachtgeverschap naar de markt en levert daarmee een bijdrage aan een volwassen gemeentelijke ICT-markt met een optimale marktwerking. 

Omschrijving van de opdracht

Als Senior partijsmanager draag je bij aan de inrichting en uitvoering van effectief en efficiënt strategisch partijsmanagement binnen de gemeentelijke ICT-sector. Dankzij een gestructureerde aanpak wat resulteert in een verbeterde ondersteuning van gemeenten bij hun digitale transformatie en opdrachtgeverschap aan de markt. Dit leidt tot kostenbeheersing, risicoreductie en een optimaal functionerend partijsnetwerk.

Je realiseert sterke en duurzame relaties en samenwerkingen met ICT-partijs en brancheverenigingen, waardoor de gemeentelijke behoeften beter worden vertaald naar innovatieve en passende oplossingen. Door effectief contract- en relatiebeheer zorg je voor geoptimaliseerde inkoopvoordelen en strategische allianties, wat bijdraagt aan efficiëntere en kosteneffectieve ICT-oplossingen voor gemeenten.

Door de ontwikkeling en implementatie van een succesvolle partijsstrategie binnen het GGU-portfolio worden gemeentelijke projecten en programma’s optimaal gefaciliteerd. Je stimuleert partijs om hun systemen en diensten proactief aan te passen aan veranderende gemeentelijke behoeften, waarbij de collectief vastgestelde Common Ground-principes als leidraad dienen. Dit draagt bij aan een flexibel, schaalbaar en toekomstbestendig gemeentelijk IT-landschap.

Je organiseert en begeleidt marktconsultaties, waardoor de aansluiting tussen vraag en aanbod wordt verbeterd. Daarnaast lever je een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van landelijke standaarden en inkoopinstrumenten, wat leidt tot transparantere en efficiëntere aanbestedingsprocessen. Dit zorgt voor een eerlijke marktwerking en vergroot de toegang van gemeenten tot innovatieve en concurrerende ICT-oplossingen.

Door je grondige kennis van de markt maak je de positie en het aanbod van partijs inzichtelijk, waardoor gemeenten gefundeerde strategische keuzes kunnen maken. Je creëert een invloedrijke positie ten opzichte van partijs, waardoor productontwikkeling beter aansluit op de behoeften van gemeenten en innovatie wordt gestimuleerd.

Tot slot ondersteun je gemeenten bij hun implementatieopgaven door te zorgen voor goed afgestemde producten en diensten binnen het Support Overheid-aanbod. Door middel van kennisdeling en ondersteuning, zoals masterclasses en webinars, bevorder je de volwassenheid en innovatiekracht van de gemeentelijke ICT-markt.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

In afstemming en samenwerking met het multidisciplinaire team heb je de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden: 

  • Ontwikkelen en uitvoeren van strategisch partijsmanagement binnen de gemeentelijke ICT-sector en de GGU-portfolio.
  • Onderhouden en versterken van relaties met ICT-partijs, brancheverenigingen en andere stakeholders.
  • Regie voeren over strategische allianties en realiseren van inkoopvoordelen voor gemeenten ook binnen bestaande contracten door middel van verbeterde contractmanagement.
  • Uitwerken en implementeren van een partijsstrategie voor verschillende projecten binnen de GGU-portfolio.
  • Stimuleren van software- en dienstenpartijs om hun systemen aan te passen aan gemeentelijke behoeften, conform de Common Ground-principes van Support Overheid Realisatie.
  • Organiseren en uitvoeren van marktconsultaties en collectieve inkooptrajecten, zowel formeel (via marktverkenningen) als informeel.
  • Bijdragen aan de ontwikkeling van landelijke standaarden en inkoopinstrumenten, zoals aanbestedingskaders en verwervingsdocumenten.
  • Zorg dragen voor een optimale marktwerking door te sturen op vertrouwen en transparantie.
  • Inzichtelijk maken van de markt van partijs en dienstenpartijs.
  • Creëren van stevige relaties met partijs om richting te geven aan hun productontwikkeling.
  • Stimuleren van partijs om gemeenten actief te ondersteunen bij implementatieopgaven op basis van het producten- en dienstenaanbod van de Support Overheid.
  • Bijdragen aan de totstandkoming van standaarden en toelichtingen via activiteiten zoals masterclasses en versnellers voor dienstenpartijs
  • Actieve bijdrage aan het versterken van gemeentelijk community-management, door samenwerking en kennisuitwisseling tussen gemeenten en partijs te bevorderen.

Resultaat van de opdracht

  • Aantoonbare kostenbesparing gerealiseerd voor gemeenten op ICT-uitgaven door effectievere contractmanagement en collectieve partijsonderhandelingen.
  • Twee succesvolle marktconsultaties per jaar georganiseerd, resulterend in een betere aansluiting tussen vraag en aanbod.
  • Bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van minimaal 2 landelijke standaarden of aanbestedingsinstrumenten, ter bevordering van transparante marktwerking.
  • Inzichtelijke en actuele partijsanalyses opgesteld, die gemeenten ondersteunen bij strategische beslissingen.
  • Drie kennisdelingssessies per jaar georganiseerd, zoals masterclasses of versnellers.
  • Minimaal 90% van de betrokken gemeenten zijn tevreden over de ondersteuning bij implementatieopgaven specifiek op het thema partijsmanagement.

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.

Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • WO-werk- en denkniveau, blijkend uit minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring.
  • Minimaal vijf (5) jaar recente werkervaring met strategisch partijs- en relatiemanagement in de ICT-sector van overheden, dit dient aantoonbaar te zijn door minimaal twee (2) referenties (aanleveren bij de inschrijving).

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  1. Geef aan, aantoonbaar in CV het actueel netwerk en contacten op (product) management of directieniveau bij partijs van /ICT producten en diensten in de overheidssector.
  2. De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare kennis van de gemeentelijke informatievoorzieningen en de markt van gemeenten specifieke partijs (blijkend uit CV en motivatie).
  3. De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare kennis met de aanbesteding van ICT-projecten en contractvorming in de overheidssector.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 32 uur per week. De maximale vergoeding is 125 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Utrecht/Den Haag/Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl

Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.

De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 391056 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.

De offerteaanvraag staat in het vakgebied ICT ontwikkeling en Beheer

https://www.ctm& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie/

Voorgenomen planning

  1. Verzending offerteaanvraag: Maandag 7 april 2025
  2. Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl           Maandag 14 april 2025, 12:00 uur
  3. Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  4. Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  5. De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: Maandag 21 april 2025, 12:00 uur
  6. Geplande datum eerste gesprek: Donderdag 1 mei  2025 tussen 13.00 en 17.00 uur
  7. Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 

De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  1. Registreer bij CTM& Admin
  2. Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  3. Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  4. Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.

Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.