Regelmatig administreren van kosten en opbrengsten als ZZP er
Ok. Mooi gedaan! Je hebt opdrachten en stuurt facturen. Om te kunnen ondernemen maak je ook kosten. Regelmatig administreren is het devies. Via je boekhouder of in een boekhoud systeem draag je elke kosten bon en factuur aan, en zet je ook al je (verkoop) facturen die jij aan je opdrachtgevers stuurt. Het wordt voor velen een dagelijkse discipline: even tanken? Foto maken van je bonnetje en uploaden via je boekhoud app, of emailen naar de boekhouder. Dit doe je om uiteindelijk:
Elk kwartaal BTW aangifte doen
BTW aangifte te doen: elk kwartaal moet je voor het einde van de maand, na dat kwartaal, aangifte en betaling van de verschuldigde BTW gedaan hebben. Dus in April, Juli, Oktober en Januari! BTW administratie is geen opgave van winst! Het gaat daarbij alleen om de BTW en het verrekenen daarvan. De factuurdatum is bepalend voor het kwartaal waarin de BTW bijvoorbeeld betaald moet worden. Wel goed om in de gaten te houden: stuur je aan het einde van het kwartaal op de 30e de factuur, dan is de kans dat deze nog niet betaald op het moment dat de BTW betaald moet worden, hoog. Soms is het daarom handiger om de factuur op de datum van de eerste van de maand erop te sturen.
1 keer per jaar: aangifte inkomsten belasting
Maar wat moet je nu echt aan de belastingdienst betalen over het jaar? Of krijg je wellicht wat terug. 1 keer per jaar doe je (na het boekjaar, dus pas vanaf 1 januari) de aangifte inkomstenbelasting. Vaak in combinatie met het (laten) opstellen van een Jaarrekening. Hierin wordt vaak duidelijk hoe de winst van jouw onderneming is opgebouwd. Vaak is de winst de grondslag voor jouw inkomen. Deze gebruik je dan weer voor de aangifte van je inkomen. Een boekhouder of accountant is daarbij heel erg handig! De website van de belastingdienst biedt hiervoor ook heel veel handige informatie. Let op de vrijstellingen en voordelen die een (kleine) ondernemer heeft: bekende zijn de starters aftrek, de MKB winstvrijstelling, maar let ook op het al dan niet toepassen van de FOR. Mocht je in het jaar veel winst hebben gemaakt, maar voorzien dat je de komende tijd nog wat apparatuur nodig zult hebben kan het het overwegen waard zijn om nog snel voor het nieuwe jaar iets aan te schaffen. Nog een aandachtspunt: Sommige kosten vallen onder de inkomsten administratie (zoals de kosten voor een Arbeidsongeschiktheidsverzekering), en niet direct onder de bedrijfskosten. De eerste jaren is de aangifte inkomstenbelasting vaak onduidelijk, het is, zeker in combinatie met een partner met inkomsten en eigen huis vaak een complexe berekening, temeer als er ook nog bijtelling voor een auto etc. bij het inkomen moet worden geteld. Over het algemeen reden om een boekhouder te zoeken, voor vele ZZP-ers. Deze kan vaak ook een proefberekening maken.