Show Sidebar

Stappenplan Starten als ondernemer zzp-er, freelance of interim

starten van onderneming

Starten als een ZZP-er. Hoe doe je dat? Welke stappen neem je? Natuurlijk is stap 1 het krijgen van een opdracht! Maar daarna stopt het ondernemen natuurlijk niet. Starten als ZZP er (ondernemer) is niet moeilijk. Zeker niet als je deze stappen volgt start je snel en eenvoudig je eigen onderneming. Hieronder een uitvoerig stappenplan die je vast zullen helpen bij het starten als ZZP-er.

Stappenplan Starten als ZZP er

  1. Een eerste interim opdracht vinden
    1. Waar laat jij je op inhuren?
    1. Een ZZP opdracht vinden via een bemiddelaar
    1. Een ZZP opdracht vinden via je eigen netwerk
  2. Inschrijven als ZZP er: jij als onderneming
    1. inschrijven bij de KvK, als ZZP-er, de eenmanszaak
    1. inschrijven als ondernemer bij de Belastingdienst
  3. Regelen vóórdat je op een opdracht start
    1. Verzekeren als ZZP-er
    1. (vaak) Verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvragen
    1. ZZP-Apparatuur (laptop, smartphone etc.)
  4. Als de opdracht eenmaal loopt
    1. Vervoer
    1. Factureren
    1. Administreren
  5. Als je onderneming loopt (altijd weer terugkerend)
    1. BTW aangifte doen: elk kwartaal
    1. Jaarrekening (laten) opstellen
    1. Aangifte doen (van je inkomen)

Starten als ZZP er: Stap 1-Een eerste interim opdracht vinden

Natuurlijk kun je je eerst inschrijven bij de KvK en de belastingingdienst, maar motiverender is natuurlijk uitzicht op een eerste opdracht. Hoe vind je die?

Jij als ZZP er-Waar laat jij je op inhuren?

WAT IS JOUW PROFIEL?

Zie je ze wel eens op een podium staan? De Gurus? Zij zijn mensen die het gelukt is een heel helder profiel op te bouwen. Vaak is het opbouwen van een helder profiel de truuk. We zeggen met nadruk opbouwen, want over het algemeen zal door ervaring je profiel steeds helderder worden. Dus stop er wat tijd in, praat met wat vrienden, en zorg vooral dat je in gesprek komt met opdrachtgevers (zie hieronder hoe).

VORMGEVEN VAN JE INTERIM PROFIEL:

1 Weet je waar je goed in bent, en waar je passie ligt?

2 Is er voldoende markt voor, en verwacht je concurrenten?

3 Hoe geloofwaardig is wat je beweert? Wat zijn de bewijzen?

Waar je goed in bent zijn de energiegevers, waar je blij van wordt en waar je vaak voor wordt gevraagd, bijvoorbeeld. Stel je voor dat je op een opdracht altijd in concurrentie bent met een andere interim professional: Waar ga je het dan op winnen? Scherp daarmee je profiel aan. En als je dat scherp hebt: wat zijn dan de bewijzen? Som kort op wat je gedaan hebt: dat zijn je bewijzen en zorgen voor een geloofwaardig profiel.

Ter overweging nog: kies je voor de toekomst nu voor een super scherp profiel? Of houd je hem liever wat “breder”. Dit is met name van belang als je nog wilt besluiten waar je je op wilt laten inhuren, of als je verwacht dat het aantal opdrachten (de markt) beperkt zal zijn. Voor jezelf helpt het om je ideale profiel goed scherp te hebben, maar voor de buitenwereld kun je daarin wat meer spelen.

Een ZZP of interim opdracht vinden via een bemiddelaar

Natuurlijk via ons! Matching People! Wij doen ons best en wij hebben wekelijks verse opdrachten die vragen om professionals met passie voor maatschappelijke impact, innovatie. Wil je voorgesteld worden tegen het beste tarief en zoek je langlopenden opdrachten? Dan moet je bij ons zijn.

Wij zijn een betrokken laagdrempelige bemiddelaar. Maar zijn zeker niet de enige. Randstad, Yacht, Brunel, Atos zijn grote en bekende bemiddelaars. Als je googled vind je vast veel bemiddelaars. Bemiddelaars hebben vaak de grote bedrijven en overheidsinstanties als opdrachtgevers. Reden is dat deze bedrijven de externe werving graag uitbesteden.

Een ZZP of interim opdracht vinden via je eigen netwerk

Bemiddelaars hebben vaak opdrachten bij grote organisaties, die veel extern inhuren. Maar dat zijn niet alle opdrachten natuurlijk. In je eigen netwerk zit er vaak heel veel potentie. Heb je een helder profiel? Plaats deze dan op de zakelijke social media zoals Linkedin.nl, en overweeg een website. Regelmatig een inhoudelijk artikel op jouw expertise in lijn met je profiel, helpt. Ook kun je aangeven dat je beschikbaar bent (recruiters zoeken op “beschikbaar”) of dat je op termijn een nieuwe opdracht zoekt. Denk ook na over van wie je verwacht dat hij of zij je wel een eerste opdracht zal gunnen. Tip: Pas op voor “zomaar” kopjes koffie. Zomaar kopjes koffie drinken lijkt wellicht leuk maar effectiever is om altijd direct over een voorstel te spreken, denken wij.

In ons artikel “zo haal je de opdracht binnen” geven we je nog concretere tips, in aanvulling op bovenstaande.

Starten als ZZP er: Stap 2 – Inschrijven als ZZP er: jij als onderneming

Met een helder profiel en marktinschatting heb je waarschijnlijk voldoende bagage voor een goede naam, en kun je richting de overheidsinstellingen voor een officiële inschrijving. De kosten zijn beperkt. Dit artikel gaat over ZZP ers, Interim professionals. Daarom beschrijven we met name de inschrijving van de “Eenmanszaak”, en laten we de andere rechtsvormen zoals de BV, buiten beschouwing.

Je schrijft je in bij de KvK. Zij helpen je graag op weg. Lees hun tips vooraf zeker even door.

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/bedrijf-starten/starten-als-zzper-7-belangrijke-stappen/

 Inschrijven als ZZP-er: de eenmanszaak

Inschrijven van je onderneming, doe je bij de Kamer van Koophandel. Hoe dat gaat is eenvoudig en legt KvK zelf uit op hun site.

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/

Tot maximaal 3 maanden voor, en 1 week na je start registreer je je bedrijf. Je kunt daarvoor zelf je inschrijving online voorbereiden. Ook kun je de startdatum aangeven.

Je maakt vervolgens een afspraak via DigID.

Via deze link maak je een digitale start.

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/inschrijven-onderneming-eenmanszaak/

Je moet vervolgens voor een inschrijving dus fysiek langs. Vaak zit bij de KvK ook een balie van de belastingdienst. Als je langsgaat, probeer dan ook uit te vinden of je daar direct ook terecht kunt, of dat je daarvoor een extra afspraak moet maken.

Tip bij inschrijven KvK: denk vast vooraf na over welke namen en voor welke diensten je in wilt schrijven.

Je kunt je onder meerdere namen inschrijven. Denk daar vast over na. Ook zullen ze vragen onder welke “bedrijfsactiviteit” je je wilt inschrijven. Wellicht ook iets om vooraf over na te denken. Dit zijn de opties: https://ondernemersplein.kvk.nl/standaard-bedrijfsindeling-sbi/

Inschrijven als ZZP-er bij de Belastingdienst

Vaak voldoet het inschrijven van je onderneming bij de KvK. De KvK geeft je gegevens door aan de belastingdienst die vervolgens een BTW nummer voor je aanmaakt, en een Inkomsten Belasting nummer. Het BTW nummer heb je onder andere nodig voor de facturen, en is iets anders dan je KvK nummer.

Bron: kijk voor uitvoeriger informatie over het inschrijven van jouw onderneming, op de site van de belastingdienst

 Starten als ZZP er: Stap 3 – Regelen vóórdat je op een opdracht start: verzekeringen

Verzekeren als ZZP-er

Er zijn een aantal ZZP specifieke verzekeringen. Regel deze vooraf aan je opdracht en houd rekening met verwerkingstijd en controles bij de verzekeraars.

Ziektekostenverzekering voor ZZP-ers

Elke Nederlander heeft een verplichte ziektekosten verzekering. De enige verzekering die je verplicht af moet sluiten is een ziektekostenverzekering. Niet anders dan in dienstverband. Echter: betaal je achteraf ook een inkomensafhankelijke bijdrage via de belastingaangifte. Deze bijdrage komt bovenop de premie die je aan je zorgverzekeraar betaalt. Hoe hoger je inkomen, hoe hoger de bijdrage.

Verzekeringen voor ZZP -ers

  1. De arbeidsongeschikheids verzekering
  2. De (bedrijfs,- en beroeps) aansprakelijkheids verzekering (en cyberverzekering)
  3. De rechtsbijstand verzekering
  4. (Overlijdensrisico verzekering)
  5. (Pensioenverzekeringen)

Bij de start van de opdracht zijn de belangrijkste verzekeringen die op korte termijn geregeld moeten zijn, de arbeidsongeschiktheidsverzekering, de aansprakelijkheidsverzekeringen en de rechtsbijstand verzekering. Neem deze in overweging en lees je goed in. We leggen hieronder kort uit wat deze ZZP verzekeringen inhouden. Om je op weg te helpen. Niet als advies.

Arbeidsongeschiktheids­verzekering voor ZZP-ers

Stel je wordt ziek. Als ondernemer moet je zelf iets regelen. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) zorgt voor een inkomen als je door ziekte niet kunt werken. De premies zijn afhankelijk van je leeftijd en de branche. Maar ook de tijd voordat je de verzekering laat ingaan, is van invloed op de hoogte van je premie: laat je hem pas na 6 maanden ingaan, betaal je minder premie. Omdat het hier om inkomen gaat, voer je de facturen van deze verzekering niet op als kosten voor je onderneming, maar pas ten tijde van de aangifte inkomstenbelasting: De premies van de AOV zijn aftrekbaar via de aangifte inkomstenbelasting. Als alternatief voor de AOV zijn er broodfondsen, schenkkringen of andere vormen van een collectief. Volgens ondernemersplein, KvK: In het nieuwe pensioenakkoord is bepaald dat zzp’ers zich verplicht moeten verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. De plannen zijn nog volop in ontwikkeling en de ingangsdatum is nog niet bekend.

De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor ZZP-ers

Stel, je bent bij jouw opdrachtgever bezig. Je loopt per ongeluk het plasmascherm dat daar onhandig in de gang stond, omver. Of je morst koffie over de laptop van een medewerker. Voor dit soort schades is de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die je aanricht bij anderen. De aansprakelijkheid van je bedrijf valt niet onder je privé aansprakelijkheidsverzekering.

De beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor ZZP-ers

Stel je geeft als advocaat een verkeerd advies. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering dekt de aansprakelijkheid voor schade door beroepsfouten. De hoogte van de premie is afhankelijk van het beroep dat je uitoefent en de grootte van je bedrijf. Voor de acceptatie van deze verzekering eist men vaak dat je goede algemene voorwaarden hebt opgesteld.De Cyberverzekering voor ZZP-ers. Bij veel verzekeringsmaatschappijen kun je een cyberverzekering afsluiten. Ook eenmanszaken en zzp’ers kunnen slachtoffer van cyber crime worden. Een gehackte website of mailbox bijvoorbeeld. Een cyberverzekering is een aanvulling op de bedrijfsaansprakelijkheids- en/of beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Zorg er voor dat je verzekeringen goed op elkaar aansluiten.

De Rechtsbijstandsverzekering voor ZZP-ers

Helaas krijgen veel ondernemers te maken met een juridisch conflict. Een rechtsbijstandverzekering biedt professionele juridische ondersteuning, zoals de kosten voor juridisch advies, proces- en gerechtskosten en advocaatkosten. Vaak gaat het om niet betaalde rekeningen. Let dus goed op incassobijstand in jouw rechtsbijstandsverzekering. De hierna volgende verzekeringen zijn zeker belangrijk maar minder urgent bij de start van de opdracht. Je kunt er ook iets meer de tijd voor nemen als je dat wilt.

Overlijdensrisicoverzekering voor ZZP-ers

Een overlijdensrisicoverzekering zorgt ervoor dat je partner en kinderen voor een bepaalde periode een uitkering krijgen. Als je in loondienst werkt krijgen je partner en kinderen bij overlijden een nabestaandenpensioen. Als ondernemer heb je geen recht op deze regeling. Aandachtspunt: comfort van een verzekering is goed, maar weet je goed wat de verzekering eventueel gaat uitkeren?

Pensioen verzekeringen voor ZZP-ers

Iedereen in Nederland heeft recht op AOW vanaf een bepaalde leeftijd. Als je als ondernemer verder niets regelt, krijg je alleen AOW. Wil je als ondernemer pensioen opbouwen? Dan moet je dit zelf regelen. Banksparen, koopsompolissen en levensverzekeringen. Aandachtspunt: comfort van een verzekering is goed, maar weet je goed wat de verzekering of het product eventueel gaat uitkeren? Verplicht pensioen geldt voor een beperkt aantal branches en beroepsgroepen. Ben je bijvoorbeeld schilder, dan ben je verplicht om pensioen af te dragen aan het Bedrijfspensioenfonds Schilderbedrijven.In het nieuwe pensioenakkoord is ook bepaald dat zzp’ers ook de mogelijkheid krijgen om vrijwillig aan te sluiten bij een pensioenfonds in de sector waarvoor ze werken. Ook hiervoor geldt dat er in 2021 een concreet plan op tafel moet liggen. Bron: Merendeel van bovenstaande is afkomstig van sites van de KvK en Belastingdienst, Ondernemersplein, is bedoeld om je op weg te helpen, zelf je besluiten te nemen en kan daarom nimmer als advies gezien worden. 

Starten als ZZP er: Stap 4 – Regelen vóórdat je op een opdracht start: apparatuur

ZZP- Apparatuur regelen (Laptop, Smartphone etc.)

Opdrachtgevers die interim krachten inhuren, gaan vaak uit van het Bring Your Own Device principe. Tarieven zijn vaak “all in, ex BTW”: Dit betekent dat de opdrachtgever verwacht dat jij vervoer en apparatuur en alles wat je verder nodig hebt om de opdracht te kunnen doen, zelf regelt. Meestal kun je de thuiswerk programma’s van je opdrachtgever op je laptop zetten, en heb je zo contact met de mensen, email en documenten. Meest voorkomende apparatuur zijn natuurlijk de smartphone en laptop of computer. Maar op de laptop moet zeker een goede virusscanner. En als je thuis werkt wil je natuurlijk goed geluid, headphones of microfoon. De kosten voor deze apparatuur worden gezien als bedrijfskosten, en kun je dus ten laste van de winst brengen in de ZZP boekhouding. Ook de BTW kun je terugvragen. Een boekhouder kan je goed helpen om de kosten te administreren en weet vaak makkelijk aan te geven wat wel en niet mag worden afgetrokken.

Laptop voor de startende ZZP-er

Bij een laptop of de eerste apparatuur, kan het interessant zijn de kosten in een keer af te trekken. Stel dat je een opdracht hebt, kun je in één keer de kosten aftrekken. Sommige mensen vinden dat prettig voor het overzicht. Dat kan als de kosten beneden de 450 euro (aug. 2022) ex BTW zijn. Check dit op de site van de belastingdienst of vraag na bij je boekhouder. Vaak geldt dat als het bedrag hoger is dan 450 ex btw, je de kosten verspreid over 5 jaar mag afschrijven, volgens de geldende afschrijvingsregels.

Bron: de site van de belastingdienst geeft duidelijkheid over welke kosten je wel en niet mag aftrekken (ten laste mag brengen van de winst).

Checklist van veel gevraagde apparatuur en devices van ZZP ers

Om op te werken

  • Laptop
  • Internet voor jouw thuiskantoor
  • Virusscanner (vaak vergeten!)
  • Printer en scanner
  • Headphones
  • Kabels
  • Presentatiescherm
  • Muis
  • Thuis scherm
  • Scherm verhoger voor werken op locatie

Om mee te communiceren

  1. Smartphone
  2. Tablet
  3. Mobiel en Internet Abbonnement

 Starten als ZZP er: Stap 5 – Als de opdracht eenmaal start: de eerste dag op een ZZP-opdracht

Aanvragen Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aanvragen
Hoe vraag ik een VOG aan als freelancer, zzp’er of eenmanszaak?

Vaak geeft je opdrachtgever aan dat zij een Verklaring Omtrent Gedrag wensen. Een Verklaring Omtrent Gedrag wordt afgegeven door Justis. Justis is de enige instantie in Nederland die de VOG afgeeft. In de Verklaring Omtrent Gedrag geeft Justis af dat je je netjes hebt gedragen in het verleden. Vaak neemt de opdrachtgever het eerste initiatief achter de schermen en geeft aan hoe je deze vervolgens zelf kunt aanvragen: digitaal of schriftelijk. Digitaal zet je opdrachtgever de aanvraag klaar via de website van Justis. Dan volgt vanuit Justis een e-mail met een aanvraagcode. Vervolgens inloggen, controleren en de kosten betalen via IDEAL. Voor een schriftelijke aanvraag betaalt u aan de balie van de gemeente. Kijk voor meer informatie op de pagina over de schriftelijke aanvraag via de gemeente. BRON: VOG aanvragen voor ZZP-ers, website Justis

Vervoer naar de ZZP opdracht: Trein, Auto of fiets

Vervoer naar de ZZP opdracht met de trein

Is de opdracht éénmaal gestart, moet je natuurlijk naar de locatie kunnen komen. Bij het merendeel van de opdrachten wordt er hybride gewerkt en is wellicht de helft van het aantal uren op locatie te maken. Daarom is het goed de verschillende vervoeropties naast elkaar te leggen: de trein, auto en fiets zijn de bekendste. Naar de opdracht met de trein. Let bij het opzetten van een zakelijke/ business card op hoe vaak je denkt op het traject te moeten rijden. NS biedt daarbij flexibele producten die lijken op de “normale” consumenten producten. Belangrijkste verschil is dat de NS Business Card, (daarop zet je een flex abonnement)  maandelijks een factuur aanlevert. Die is nodig voor jou als ZZP er voor de boekhouding, bij het opvoeren van kosten. Dat biedt een “normale” NS Flex niet. Je kunt ook op saldo reizen of met je bankpas, maar ook daarbij is het verkrijgen van een factuur met BTW, lastiger.

Volgens de NS-ZZP:

  • De NS-Business Card is gratis
  • Reis je niet, betaal je ook niet 
  • Nooit meer saldo laden 
  • Eén kaart voor alle deur-tot-deurdiensten 
  • Alle gemaakte reizen op één maandelijkse BTW-factuur
  • Keuze uit NS-Business Card of NS Flex

https://www.ns.nl/zakelijk/producten/ns-business-card

Reizen naar de ZZP opdracht: met de auto

Ondernemers, en dus ZZP-ers hebben voordelen wanneer zij een “auto op de zaak” hebben. In de basis geldt dat er minimaal aantoonbaar 10% van de gereden kilometers zakelijk zijn. Dan kunnen de kosten van de auto zoals brandstof en onderhoud, maar ook afschrijving, zakelijk worden geboekt. Dan komen zij dus ten laste van de winst. Oók kan de BTW worden verrekend (per kwartaal). Als “tegenprestatie” betaal je bijtelling voor je auto: dit betekent dat er een percentage van de (nieuw)waarde van de auto bij je inkomen wordt opgeteld. Een soort fictief inkomen dus. Je boekhouder kan daar meer over vertellen, en ook de belastdingdienst maakt een hoop duidelijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/auto-en-vervoer/content/ik-ben-ondernemer-en-rij-in-een-auto-van-de-zaak-hoe-zit-het-met-privegebruik

Over afschrijving van auto’s voor ondernemers

Vaak kun je de waardevermindering van de auto afschrijven over meerder jaren. Vaak pakt je boekhouder 5 jaar, en schrijft dan af tot 10%. Dat kan voordelig uitpakken want je kosten verlagen je winst (=vaak inkomen van de ZZP-er). Echter: als bij verkoop blijkt dat de auto meer waard was, moet je dit corrigeren.. Komt er dus een gedeelte winst bij. Houd dit in het achterhoofd!

Over bijtelling van auto’s voor ZZP-ers

Het veelvoorkomende tarief van bijtelling is 22% (2023), maar en zijn uitzonderingen voor auto’s die minder CO2 uitstoten: dan is er (voor een gedeelte) 16% bijtelling mogelijk. Dit gaat over de nieuwwaarde nieuwwaarde of catalogus waarde (dit is de oorspronkelijke nieuwwaarde)  van de auto. Dus was de auto 20.000 euro nieuw, dan wordt er (22%) 4400 bij je inkomen geteld. Mocht je in de hogere belastingschijf voor de inkomensbelasting zitten van 49,5%, dan betaal je daar dus jaarlijks 2178 euro van aan de belastingdienst.

Extra voordeel voor ZZP-ers die electrisch rijden

Het veelvoorkomende tarief van bijtelling is 22% (2023), maar en zijn uitzonderingen voor auto’s die minder CO2 uitstoten: dan is er (voor een gedeelte) 16% bijtelling mogelijk. Dit gaat over de nieuwwaarde of catalogus waarde van de auto.  Daarom kiezen ZZP-ers voor een electrische of waterstof auto. Dus was de auto 20.000 euro nieuw, dan wordt er (16%) 3200 bij je inkomen geteld.  Mocht je in de hogere belastingschijf voor de inkomensbelasting zitten van 49,5%, dan betaal je daar dus jaarlijks 1584 euro van aan de belastingdienst. Tip: koop je een oudere electrische auto, dan kan het zijn dat het bijtellingpercentage lager is! Deze tarieven vindt je op de site van de belastingdienst.

Extra voordeel voor ZZP-ers: de youngtimer regeling

Is de auto 15 jaar of ouder? Dan kun je gebruik maken van de youngtimerregeling. Dan is de bijtelling 35%, maar.. het verschil is dat dit gaat over de dagwaarde van de auto, dus niet over de nieuwwaarde of cataloguswaarde van de auto. Stel je koopt een luxe BMW, Mercedes of Toyota (japanners zijn betrouwbaar), die cataloguswaarde van 20.000 was, maar nu ouder is dan 15 jaar, voor 5000 euro. Dan wordt er 1750 (35%) bij je inkomen geteld. Mocht je in de hogere belastingschijf voor de inkomensbelasting zitten van 49,5%, dan betaal je daar dus jaarlijks 866,25  euro van aan de belastingdienst.

Extra voordeel voor ZZP-ers: de bedrijfswagen

De bestelauto of de bedrijfswagen is interessant voor ZZP-ers, omdat hierbij een verlaagd tarief voor de wegenbelasting geldt. Dáárbij gelden de regels die hierboven zijn behandeld ook voor bedrijfswagens. Denk bijvoorbeeld aan een youngtimer bedrijfswagen: dan geldt de youngtimer constructie voor de bijtelling én is het wegenbelasting tarief verlaagd. Dat kan gunstig uitpakken. Temeer daar er ook bestelauto’s met een achterbank (de zo genaamde dubbele cabine) bestaan. Lees meer op de belastingdienst site:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/bestelauto/bestelautotarief_voor_ondernemers

Starten als ZZP er: Stap 6 Factureren en betaald krijgen als ZZP-er

Zodra je gewerkt hebt op een opdracht kun je gaan factureren. Vaak is dat aan het einde van de maand: dan stuur je een factuur uit die moet voldoen aan bepaalde voorwaarden. De voorwaarden die aan een factuur gesteld worden zijn de volgende zijn over het algemeen een factuurnummer (die moet optellen in een jaar!), naam en adres, KvK nummer en het bankrekening nummer (IBAN).

De uren moeten vaak zijn goedgekeurd door de opdrachtgever, alvorens de factuur in behandeling genomen kan worden. Het goedgekeurde uren overzicht kan vaak als bijlage bij de factuur worden gedaan. Of vermeld in je factuur dat de uren zijn goedgekeurd.

Er geldt vaak een betalingstermijn (vaak van 31 dagen): noem deze dan ook in elke factuur.

Daarnaast is het een vereiste dat het aantal (uren) wordt benoemd en dat het duidelijk is over welk BTW tarief het gaat:

aantal x uurtarief                      =totaal ex BTW

totaal ex BTW x 21% BTW     =BTW bedrag

=totaal incl BTW  

Voor meer informatie over facturatie en de eisen aan een factuur:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/btw_voor_buitenlandse_ondernemers/btw_administratie/verplichte_gegevens_op_uw_factuur\

Betaling van de factuur

Binnen de betalingstermijn, moet de betaling binnen zijn. Daarna kun je reminders gaan sturen. Over het algemeen betalen grotere organisaties binnen de termijn (dat betekent vaak wel 31 dagen wachten op betaling), tenzij er wat mis is gegaan. Formeel kun je pas reminders sturen nadat de betaaltermijn is verstreken. In de praktijk kan het helpen om al eerder even een belletje te plegen bij de administratie, of de status van de factuur op te vragen. Vaak speelt je eventuele bemiddelaar hier ook een rol in.

De betaling ontvangen. De Zakelijke Bankrekening

Uiteindelijk wordt er betaald door de opdrachtgever op een bankrekening. Je ontkomt er bijna niet aan: een zakelijke bankrekening. Vaak is het een zakelijke betaalrekening, die de mogelijkheid biedt zakelijke spaarrekeningen of reserveringspotjes aan te maken. Vaak kiezen ZZP ers voor een zakelijke bankrekening omdat:

  • De BTW periodiek apart gezet kan worden (tot betaling aan het einde van het kwartaal)
  • De bankrekening een professionele uitstraling laat zien
  • Er een koppeling met het boekhoudpakket kan worden gelegd

Aandachtspunt is dat een zakelijke rekening vaak duurder is: let met name op of er voor transacties moet worden betaald.

Starten als ZZP er: Stap 7 en daarna altijd weer terugkerend, als je onderneming loopt: administratie bijhouden

Regelmatig administreren van kosten en opbrengsten als ZZP er

Ok. Mooi gedaan! Je hebt opdrachten en stuurt facturen. Om te kunnen ondernemen maak je ook kosten. Regelmatig administreren is het devies.

Via je boekhouder of in een boekhoud systeem draag je elke kosten bon en factuur aan, en zet je ook al je (verkoop) facturen die jij aan je opdrachtgevers stuurt. Het wordt voor velen een dagelijkse discipline: even tanken? Foto maken van je bonnetje en uploaden via je boekhoud app, of emailen naar de boekhouder.

BTW aangifte doen

BTW aangifte te doen: elk kwartaal moet je voor het einde van de maand, na dat kwartaal, aangifte en betaling van de verschuldigde BTW gedaan hebben. Dus in April, Juli, Oktober en Januari!

Aangifte inkomsten belasting

1 keer per jaar doe je (na het boekjaar) de aangifte inkomstenbelasting. Vaak in combinatie met het (laten) opstellen van een Jaarrekening. Hierin wordt vaak duidelijk hoe de winst van jouw onderneming is opgebouwd. Vaak is de winst de grondslag voor jouw inkomen. Deze gebruik je dan weer voor de aangifte van je inkomen. Een boekhouder of accountant is daarbij heel erg handig! De website van de belastingdienst biedt hiervoor ook heel veel handige informatie.

Een paar aandachtspunten: BTW administratie is geen opgave van winst! Het gaat daarbij alleen om de BTW. Let op de vrijstellingen en voordelen die een (kleine) ondernemer heeft: bekende zijn de starters aftrek, de MKB winstvrijstelling, maar let ook op het al dan niet toepassen van de FOR. Sommige kosten vallen onder de inkomsten administratie (zoals de kosten voor een Arbeidsongeschiktheidsverzekering), en niet direct onder de bedrijfskosten. Daarbij wordt de inkomsten aangifte in combinatie met een partner met inkomsten en eigen huis vaak een complexe berekening, temeer als er ook nog bijtelling voor een auto etc. bij het inkomen moet worden geteld. Over het algemeen reden om een boekhouder te zoeken, voor vele ZZP-ers. 

Handige producten en diensten voor ZZP’ers

Devices om op te werken

  • Laptop
  • Internet voor jouw thuiskantoor
  • Virusscanner (vaak vergeten!)
  • Printer en scanner
  • Headphones
  • Kabels
  • Presentatiescherm
  • Muis
  • Thuis scherm
  • Scherm verhoger voor werken op locatie

Om mee te communiceren

  • Smartphone
  • Tablet
  • Mobiel en Internet Abbonnement

Verzekeringen voor ZZP ‘ers

  • De arbeidsongeschikheids verzekering
  • De bedrijfsaansprakelijkheids verzekering
  • De rechtsbijstand verzekering

Administratie en Boekhouding

  • Boekhoud Systemen
  • Boekhouders

Reizen en Vervoer

  • OV
  • Auto

 

DISCLAIMER

Dit artikel is bedoeld om je als ZZP er praktische aandachtspunten te geven, en mag nooit worden opgevat als enige vorm van advies: niet financieel of juridisch.

Leave a Comment