AI Specialist Virtuele Assistent bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

14 april 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 32 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.048

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 32 uur per week, de beoogde startdatum is 12 mei 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. De 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst.

Opschaling pilots dienstverlening en innovatie

Gemeenten staan voor grote maatschappelijke uitdagingen. De combinatie van financiële krapte en een steeds complexere arbeidsmarkt maakt het noodzakelijk om innovatieve en toekomstbestendige oplossingen te ontwikkelen. Kunstmatige intelligentie (AI) biedt gemeenten concrete kansen om hun dienstverlening efficiënter en effectiever te organiseren. Hoewel niemand precies weet hoe AI zich op lange termijn zal ontwikkelen, laten lopende initiatieven al zien dat virtuele assistenten werken en een essentiële rol kunnen spelen in het borgen van gemeentelijke dienstverlening. De Support Overheid ondersteunt gemeenten en werkt samen aan een gezamenlijke en schaalbare aanpak bij bewezen initiatieven.
Dankzij een subsidie vanuit het ministerie van BZK kunnen Support Overheid en gemeenten in 2025 enkele voorbeeldinitiatieven doorontwikkelen, opschalen en experimenteren met verdere implementatie. Als eerste initiatief is gekozen voor de opschaling van de virtuele assistent. In Nederland werken enkele koplopergemeenten aan innovatieve AI-oplossingen die aansluiten op de behoeften van gemeenten. De virtuele assistenten van Montferland (Mai), Gem en de Friese Aanpak zijn bekende voorbeelden.
Support Overheid en Montferland nemen het initiatief om de samenwerking tussen deze initiatieven te stimuleren en daarmee te voorkomen dat gemeenten afzonderlijk dit soort AI-toepassingen ontwikkelen. Zo kan een krachtige en uniforme basis ontstaan waarin AI-oplossingen met elkaar verbonden worden en gemeenten optimaal kunnen profiteren van schaalvoordelen. Doel is dat 20 replicerende (profijt)gemeenten tegen het einde van 2025 de herbruikbare ‘bouwblokken’ van de virtuele assistent live hebben.

Zie het nieuwsbericht voor aanvullende informatie: 
Support Overheid.nl/nieuws/virtuele-ai-assistent-wordt-eerste-opschalingsinitiatief

Omschrijving van de opdracht

In deze opdracht ben je als AI specialist verantwoordelijk voor de doorontwikkeling van de virtuele assistenten die op dit moment vanuit het gemeentelijk domein zijn ontwikkeld. Je werkt nauw samen met de projectleiders vanuit Support Overheid, Montferland en met experts van andere initiatieven op dit gebied. Doel is een schaalbare en veilige virtuele assistent voor breed gebruik door gemeenten (en andere overheidsorganisaties). 
Je bent verantwoordelijk voor het implementeren en optimaliseren van AI-modellen binnen de virtuele assistent op basis van de bestaande architectuur. Je ontwikkelt herbruikbare AI-componenten en zorgt ervoor dat gemeente-specifieke data zorgvuldig en efficiënt worden geïntegreerd in de virtuele assistent. Je hebt hierbij oog voor beveiliging, waarbij je secure-by-design principes toepast. Voor de implementatie stel je handleidingen op waarmee gemeenten zelfstandig de virtuele assistent kunnen activeren op hun website en je biedt daarbij ondersteuning.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Implementeren en optimaliseren van AI-modellen binnen de virtuele assistent op basis van bestaande architectuur
  • Ontwikkelen van herbruikbare AI-componenten die eenvoudig door andere gemeenten kunnen worden geïmplementeerd
  • Opstellen van technische documentatie en handleidingen voor implementatie
  • Ontwikkelen en integreren van data-integratieoplossingen voor de efficiënte werking van de virtuele assistent
  • Technische ondersteuning bieden bij de implementatie bij (profijt)gemeenten
  • Samenwerken met de projectleider en de backend- en infrastructuurspecialist voor een geïntegreerde aanpak

Resultaat van de opdracht

  • Geoptimaliseerde en herbruikbare AI-componenten die naadloos aansluiten op de bestaande architectuur van de virtuele assistent.
  • Technische documentatie en implementatiehandleidingen waarmee gemeenten zelfstandig de virtuele assistent kunnen activeren en beheren.
  • Een robuuste data-integratieoplossing die veilige en efficiënte verwerking van gemeente-specifieke data mogelijk maakt.
  • Ondersteuning bij de implementatie en opschaling van de virtuele assistent naar 20 gemeenten.
  • Een versterkte samenwerking tussen AI-specialisten, projectleiders en infrastructuurontwikkelaars voor een gestroomlijnde en toekomstbestendige aanpak

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • Minimaal WO werk- en denkniveau, aantoonbaar door tenminste een afgeronde HBO-opleiding op gebied van informatica en 3 jaar werkervaring op het gebied van AI, machine learning of data science.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring met het ontwikkelen en implementeren van AI-modellen en algoritmen.
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring met (implementatie) van AI-systemen binnen de semi-publieke sector.

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  • Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het ontwikkelen en implementeren van AI-modellen, bij voorkeur in overheidscontext (blijkend uit CV en motivatiebrief)
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van ethische aspecten en impact assessment van AI binnen overheidscontext (blijkend uit CV en motivatiebrief)
  • Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met het ontwikkelen van herbruikbare, gedocumenteerde AI-componenten (blijkend uit CV en motivatiebrief)
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van of affiniteit met gemeentelijke IT-infrastructuur en -systemen (blijkend uit CV en motivatiebrief)

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 32 uur per week. De maximale vergoeding is 120 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag / Utrecht / Montferland / hybride.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.

De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 391497 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied ICT Ontwikkeling en Beheer

CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: Donderdag 10 april 2025
  • Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl Donderdag 17 april 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  • Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  • De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: Maandag 28 april 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 6 mei 2025 tussen 13.00 tot 15.00 uur
  • Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  • Registreer bij CTM& Admin
  • Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  • Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  • Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.