Beleidsadviseur preventie, toezicht en handhaving werk en inkomen bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 16 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.025
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 16 uur per week, de beoogde startdatum is 7 april 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over Support Overheid naleving
Support Overheid Naleving is een team binnen Support Overheid Realisatie. Zij ondersteunt gemeenten bij het versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein. Dit doet zij door kennis te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor gemeenten via een kennisbank, website, fora, trainingen, webinars, workshops, (regio)bijeenkomsten en advisering. Naleving onderzoekt, signaleert en vertaalt trends en ontwikkelingen, voert innovatieprojecten uit en haalt goede praktijkvoorbeelden onder gemeenten en ketenpartners op. Waar knelpunten of toepassingsvraagstukken worden herkend worden deze vertaald in oplossingsrichtingen en- in afstemming met de Support Overheid-beleidscollega’s- bespreekbaar gemaakt bij de systeemverantwoordelijke. Naleving wordt gevormd door ruim 50 professionals met een grote diversiteit aan achtergronden en expertises. Aan deze diversiteit wordt veel waarde gehecht. Onze professionals werken in functies als die van projectmanager, (beleids- en strategisch) adviseur, secretaris, data-expert, juridisch adviseur, etc. Zij delen energie, betrokkenheid en passie voor hun vak en de goede onderlinge sfeer heeft een herkenbare positieve uitstraling op de omgeving.
Naleving werkt on/office, waarbij medewerkers worden gefaciliteerd om vanuit huis, onderweg, en soms op kantoor te kunnen werken
Omschrijving van de opdracht
Het team Multidisciplinaire Samenwerking Naleving (MSN) richt zich op het verbeteren van de handhaving en naleving van de regels rond sociale zekerheid. We werken samen met gemeenten, landelijke ketenpartners en handhavingsinstanties om misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Dit vereist een geïntegreerde aanpak waarbij handhaving, preventie en samenwerking centraal staan. De regioadviseurs gaan dagelijks op pad om gemeenten te adviseren over preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein.
Het team Werk & Inkomen (W&I) richt zich op de naleving van de Participatiewet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Participatiewet. Deze gemeenten zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op en naleving van verplichtingen door inwoners die een beroep doen op verstrekking van allerlei voorzieningen binnen de Participatiewet.
Het team MSN bestaat uit 14 personen en team W&I uit 5 personen, waaronder beleidsadviseurs, juridisch adviseurs, adviseurs implementatie, communicatieadviseurs en regioadviseurs.
Als beleidsadviseur preventie, toezicht en handhaving sociaal domein binnen het team Multidisciplinaire Samenwerking Naleving en team Werk en Inkomen ken jij de trends en ontwikkelingen en weet je waar gemeenten in de praktijk tegenaan lopen. Jij bent de schakel tussen beleid en uitvoering. Voor de teammanager en projectleider ben jij de eerste adviseur. Daarnaast ben je op dit beleidsterrein aanspreekpunt voor je collega’s binnen het team Naleving, de beleidsverantwoordelijke binnen de Support Overheid, het Ministerie SZW en de beleidsmedewerkers van de uitvoeringsorganisaties in de Sociale Zekerheid, zoals UWV en SVB. Je hebt voortdurend collegiale afstemming met de beleidsmedewerkers van de overige onderdelen van team Naleving en breder binnen de Support Overheid.
Je informeert gemeenten over de mogelijke consequenties van belangrijke trends en ontwikkelingen en wet- en regelgeving. Je ontwikkelt beleid en advies om gemeenten te ondersteunen bij de inrichting en uitvoering van preventie, toezicht en handhaving binnen het sociaal domein, met specifieke focus op de Participatiewet. Als beleidsadviseur ben je in staat om de verbinding te leggen tussen spelers in een breed netwerk van gemeenten, samenwerkingspartners, het Rijk en ketenpartners. Je volgt actuele ontwikkelingen en ontwikkelt vanuit gemeentelijk perspectief strategieën. Je adviseert gemeenten hierover, verbindt partijen met elkaar zodat ze samen aan de slag kunnen en behartigt de gemeentelijke belangen.
Je hebt uitgebreide kennis over de LSI en de participatiewet op strategisch, tactisch en operationeel niveau en zet deze in bij de gesprekken met ketenpartners. Daarnaast ondersteun je team Werk en Inkomen bij implementatie van nieuwe wet en regelgeving als Handhaving sociale zekerheid, boetebesluit en maatregelenbesluit. Je bent ook een schakel met de beleidsadviseurs die zich bezighouden met de nieuwe participatiewet. De kloof tussen beleid en uitvoering is jouw speelveld. Als er voor nieuwe wet- en regelgeving consultatie en/of een uitvoeringstoets nodig is dan ben jij betrokken.
Kortom met jouw kennis en expertise ben jij de linking pin voor je collega’s en alle belangrijke stakeholders zoals Support Overheid-beleid, gemeenten, departement(en) en ketenpartners.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Je adviseert de projectleider, teammanager Naleving en directie Support Overheid Realisatie over trends en ontwikkelingen op het gebied van preventie, toezicht en handhaving binnen werk en inkomen;
- Je bewaakt de samenhang van beleid op het gebied van preventie, toezicht en handhaving binnen werk en inkomen;
- Je bent direct aanspreekpunt voor projectleider, teammanager Naleving, directie Support Overheid Realisatie en stakeholders;
- Je schrijft – met input van gemeenten en in samenspraak met (beleids)collega’s – notities op het gebied van preventie, toezicht en handhaving van de Participatiewet en LSI;
- Je zorgt voor de subsidieaanvragen en de juiste financiën om de projecten te continueren en de subsidie verantwoordingen;
- Je neemt deel aan interne en externe beleidsoverleggen, werkgroepen, klankbordgroepen en commissies;
- Je levert inhoudelijke input voor de ontwikkelingen van kennisproducten voor de ondersteuning van gemeenten;
- Bij nieuwe wet- en regelgeving organiseer je consultaties door gemeenten en ben je betrokken bij uitvoeringstoetsen;
- Je coördineert de inzet op gebied van preventie en stemt hiermee af met de verschillende ketenpartners en SZW.
- Je stemt inhoudelijke overkoepelende thema’s af met medewerkers van Support Overheid beleid, team MSN, team W&I en externe ketenpartners zoals SZW, UWV, SVB en de Belastingdienst.
- In samenwerking met gemeenten, MinSZW, NLA, Belastingdienst, Toeslagen, UWV, IND en SVB draag je bij aan het voortdurend verbeteren van de uitvoering van preventie, toezicht en handhaving en zorgt regelmatig voor voorstellen of initiatieven om het samenwerkingsverband verder te ontwikkelen.
Resultaat van de opdracht
- Een voorstel voor de doorontwikkeling van de afdeling MSN in samenwerking met de projectleider MSN
- Jij bent de linking pin en zorgt voor de verbinding tussen je collega’s in je team MSN, W&I en alle belangrijke stakeholders zoals Support Overheid-beleid, gemeenten, departement(en) en ketenpartners.
- Je zorg voor input en het uitvoeren van de subsidieaanvragen voor het ministerie, coördineert de verantwoording ervan en bewaakt de financiële voortgang van projecten binnen MSN en W&I.
- Je draagt bij om zorg te dragen aan een aantrekkelijk ondersteuningsaanbod met daarin praktische producten en instrumenten, afgestemd op de behoeften van gemeenten, met specifieke aandacht voor preventie, toezicht en handhaving binnen de Participatiewet en LSI.
- Je draagt aan een up to date proces voor vraaganalyse, analyse van trends en ontwikkelingen in de media en behoeften van gemeenten op het gebied van preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen en zorgt voor beleidsvoorstellen/ projectvoorstellen.
- Je hebt uitvoeringstoetsen en consultaties georganiseerd over nieuwe wet- en regelgeving en deze vertaald naar concrete adviezen en beleidsvoorstellen.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Afgeronde HBO (bestuurskunde of verwante opleiding) en WO werk- en denkniveau;
- Afgelopen 3 jaar ervaring en kennis van het gemeentelijke domein Werk & Inkomen en dan specifiek uitvoering Participatiewet;
- Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met werken binnen een netwerk van gemeenten, regio’s, provincies, departementen, belangenorganisaties en kunt omgaan met differentiatie in taken van gemeenten en diversiteit van burgers;
- We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Aantoonbare werkervaring met vraagstukken rondom het gemeentelijke domein in relatie tot Werk & Inkomen en dan specifiek uitvoering Participatiewet.
- Je hebt ervaring met
- Werken binnen en netwerk van gemeenten, regio’s, provincies, departementen, belangenorganisaties
- Differentiatie in taken van gemeenten
- Diversiteit van inwoners
- Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
- Aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijke besluitvormingsprocessen.
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 16 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 387726 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Beleidsontwikkeling en advies
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: donderdag 6 maart 2025 2025
- Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl donderdag 13 maart 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: donderdag 20 maart 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: maandag 31 maart 2025 tussen 13.00 en 17.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij CTM& Admin
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.