Communitymanager bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

11 maart 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 40 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.026

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 40 uur per week, de beoogde startdatum is 1 april 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (Support Overheid) werkt aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

Zo draagt Support Overheid Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • verbeteren van de dienstverlening;
  • een efficiënte en wendbare organisatie;
  • anticiperen op de toekomst.

Over het SCG

Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. Voor het beheren van deze landelijke diensten is een serviceorganisatie ‘Servicecentrum gemeenten’ (SCG) gerealiseerd. 
Het SCG bestaat uit een team van ongeveer 25 toegewijde professionals. Namens de Support Overheid en gemeenten voeren zij het contractmanagement en beheer uit voor contracten op in het ICT-domein en andere door de Support Overheid te onderzoeken domeinen.

Omschrijving van de opdracht

Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse vormen van gemeentelijke dienstverlening. Binnen de diensten waaruit deze dienstverlening is opgebouwd, worden community’s van deelnemers gecreëerd van waaruit het SCG de regie op het beheer van de dienst kan voeren. Vanuit deze community’s worden ook de contacten met de betreffende partijs onderhouden. 
Voor het opzetten en onderhouden van een aantal van deze community’s is het SCG op zoek naar een Community Manager.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als Community Manager ben jij een sleutelfiguur in het opzetten en onderhouden van een of meer community’s. Je bent samen met de diensteigenaar voor gemeenten en andere deelnemers het primaire aanspreekpunt van de dienst. Een vergelijkbare rol vervul je naar de partijs van de dienst.

Je adviseert aan en ondersteunt het Servicecentrum Gemeenten in het bereiken van de beoogde resultaten. Je zorgt voor een verbinding met de diensteigenaar en contractmanager van de toegewezen diensten. 
Voor deze functie gaat het concreet om:

  • Het opzetten van community’s op het moment dat er nieuwe contracten zijn afgesloten en een dienst moet worden ingericht;
  • Het onderhouden van contacten met gemeenten en andere deelnemers over de uitvoering van de dienst;
  • Het uitvoeren en ondersteunen van minicompetitie processen voor die contracten waarin deelnemers via minicompetities aan de dienst deelnemen;
  • Het organiseren van periodieke bijeenkomsten met deelnemers waarin over de dienst wordt afgestemd;
  • Het organiseren van periodieke bijeenkomsten met partijs waarin over de dienst wordt afgestemd;
  • Het ondersteunen bij het uitvoeren van aanbestedingen voor collectieve diensten door het organiseren van voorlichtingsbijeenkomsten en het voorbereiden van communicatie;
  • Het ondersteunen van collega’s bij deelname door het SCG aan beurzen en andere externe bijeenkomsten;
  • Verrichten van zo nodig overige werkzaamheden op gelijkwaardig niveau als dit voor de bedrijfsvoering gewenst of noodzakelijk is.

Resultaat van de opdracht

Omdat het hier een rol betreft met verschillende facetten, is ook het resultaat in onderdelen op te delen
Dit houdt concreet in:

  • Succesvol werkende community’ss;
  • Succesvol ingerichte en werkende minicompetitie processen;
  • Succesvol ondersteunde aanbestedingen;
  • Succesvolle vertegenwoordiging van het SCG op beurzen.

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • Afgeronde WO-opleiding, bij voorkeur in een economische, bedrijfskundige of communicatieve studierichting en WO-werk en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het opzetten en uitvoeren van community’s.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het opereren binnen samenwerkingsverbanden binnen overheid of vergelijkbaar.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in het uitvoeren van aanbestedingen of minicompetities in een gemeentelijke omgeving.
  • Minimaal 5 jaar ervaring in het communiceren met externe doelgroepen – mondeling en schriftelijk.
  • Onafhankelijk en niet gebonden aan (potentiële) marktpartijen van lopende producten en diensten die vanuit het SCG worden gemanaged: KPN, Protinus, Telindus, BDO, Sopra Steria, Circle8, Capgemini, Vodafone Ziggo, Microsoft, Ricoh, Cannon, PCI en Bechtler inclusief hun onderaannemers of deelnemers.

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  • Ervaring met het opzetten van interdisciplinaire community’s.
  • Kennis van de inrichting van gemeenten en de mogelijke doelgroepen in gemeentelijke omgevingen.
  • Ervaring met aanbestedingen en/of minicompetities in een gemeentelijke omgeving.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 40 uur per week. De maximale vergoeding is 120 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Rotterdam. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.

De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 387822 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Secretariële en projectondersteuning

CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: vrijdag 7 maart 2025
  • Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl vrijdag 14 maart 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  • Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  • De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: vrijdag 21 maart 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: donderdag 27 maart 2025 tussen 09.00 en 12.00 uur
  • Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  • Registreer bij CTM& Admin
  • Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  • Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  • Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.