Data Steward
Job Description
Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.
De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 400 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.
Afdeling
De afdeling Sociaal Domein bestaat uit drie teams, het team Participatie (werk & inkomen en leerplicht), het team Maatschappelijk Ondersteuning (WMO, schuldhulpverlening en jeugdhulp) en het Bedrijfsbureau. Een Data Steward bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp speelt een cruciale rol in de ondersteuning bij het identificeren van data gedreven kansen en de advisering in het gebruik van data voor operationele verbetering en strategische planning. Je ondersteunt in het optimaliseren van gemeentelijke processen en is verantwoordelijk voor het bevorderen van data gedreven besluitvorming. Deze opdracht vereist een mix van technische vaardigheden, een basis juridische kennis en organisatorische expertise om ervoor te zorgen dat data op een veilige, effectieve en ethische manier wordt beheerd.
Opdracht
Het creëren van datageletterdheid, het vertalen van data naar waardevolle inzichten, het maximaliseren van de waarde die organisaties uit hun gegevens kunnen halen en het nemen van geïnformeerde beslissingen op basis van data. Het adviseren over de verbetering van onderdelen zoals: kwaliteit, governance, privacy en beveiliging en het bevorderen van het effectieve gebruik ervan ter ondersteuning van beleidsbeslissingen en dienstverlening aan burgers.
Je taken houden verder het volgende in:
Advies en ondersteuning:
– Ondersteunen bij het definiëren van databehoeften en het identificeren van relevante databronnen;
– Adviseren van gemeentelijke afdelingen over het gebruik van data voor operationele verbetering en beleidsvorming;
– Bieden van ondersteuning en advies aan gemeentelijke afdelingen op het gebied van datagebruik;
– Verstrekken van operationeel- en tactisch advies over de verbetering van dataprocessen en data gedreven besluitvorming;
– Fungeren als aanspreekpunt voor data gerelateerde vragen en problemen.
Data-analyse en interpretatie:
– Ondersteunen in de vertaling van complexe data-analyses naar begrijpelijke rapportages en aanbevelingen voor beleidsmakers en operationele teams;
– Samenwerken met data-analisten en andere specialisten om waardevolle inzichten te genereren.
Kwaliteitscontrole en compliance:
– Zorgen voor naleving van wet- en regelgeving op het gebied van data, zoals de AVG;
– Adviseren over maatregelen voor databeveiliging en privacybescherming.
Kwaliteit en integriteit:
– Waarborgen van de nauwkeurigheid, volledigheid en betrouwbaarheid van data;
– Voeren van regelmatige kwaliteitscontroles en audits;
– Beheren van metadata en het bijhouden van datacatalogi.
Governance en beleid:
– Ontwikkelen en implementeren van beleid en procedures voor data governance;
– Opstellen en onderhouden van datamanagementplannen en -richtlijnen.
Training en capaciteitsopbouw:
– Organiseren van workshops en seminars om datageletterdheid binnen de organisatie te bevorderen;
– Training en begeleiding bieden aan medewerkers omtrent datamanagement en -gebruik voor het verhogen van datageletterdheid;
– Trainen van medewerkers in gebruik van data, inzichten, tools en methodes.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
2. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
3. In het bezit van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering bedrijven en biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
4. Uiterlijk per 9 september 2024 beschikbaar voor 36 uur per week;
5. Een maximum uurtarief van € 65,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én Fee Select&Admin;
6. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
Gunningscriteria (weging)
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een data gedreven organisatie (30 punten);
8. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van data of organisatiewetenschappen (40 punten);
9. Een motivatie geschreven door de kandidaat, in een aparte alinea beschreven (15 punten);
10. Een uurtarief van maximaal € 65,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én Fee Select&Admin (15 punten);
a. Uurtarief tussen de € 50,- en € 55,- (15 punten)
b. Uurtarief tussen de € 55,- en € 60,- (10 punten)
c. Uurtarief tussen de € 60,- en € 65,- (0 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan de genoemde criteria voldoet.
Competenties
– Organiserend vermogen;
– Sterke communicatieve vaardigheden (woord en geschrift);
– Sterke adviesvaardigheden;
– Overtuigingskracht;
– Probleemoplossend;
– Proactief;
– Integer;
– Verantwoordelijkheidsgevoel;
– Flexibel;
– Aanpassingsvermogen.
Beoordelingsprocedure
Stap 1: Beoordeling CV’s op knock-outcriteria
Select&Admin beoordeelt de CV’s op de knock-outcriteria die in de marktplaatsuitvraag worden omschreven. Kandidaten die voldoen aan de knock-outcriteria worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie CV’s
Select&Admin beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de knockoutcriteria in onderlinge vergelijking op de gunningscriteria uit de marktplaatsuitvraag. De (maximaal) tien kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde gunningscriteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
Pijnacker-Nootdorp beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De (minimaal 2) kandidaten die op basis van deze criteria als beste worden beoordeeld, worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt nader getoetst in hoeverre de geselecteerde kandidaten voldoen aan de competenties uit de marktplaatsuitvraag. Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort kan stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar ons oordeel het beste voldoet aan het gevraagde profiel in de marktplaatsuitvraag. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De gemeente Pijnacker-Nootdorp behoudt zich het recht de opdracht niet te gunnen.
Fee Select&Admin
Select&Admin brengt voor deze opdracht €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende partij.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in week 34. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 21 augustus 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Overige informatie
– De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken;
– Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Select&Admin. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding;
– ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot donderdag 15 augustus 2024, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op vrijdag 16 augustus 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Select&Admin via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Select&Admin is bereikbaar op email adres info@verseopdrachten.nl.
Vraag: U formuleert een hele interessante opdracht, maar lijkt het schaap met de vijf poten te vragen. Op welke van de zes gevraagde opdrachtonderdelen ligt volgens u de nadruk? En zou het handiger zijn om de opdracht op te knippen in een extern deel en een intern deel? Het interne deel, afgebakende data-steward-deel, zou u bijv. kunnen beleggen bij één of twee kwaliteitsmedewerkers. De behoefte inventarisatie, advies, strategie en data-cultuur / databedrevenheid opleiding zou u bij de externe kunnen beleggen. Zo zorgt u dat dergelijke kennis en expertise binnen de organisatie groeit en blijft.
Antwoord:
De focus ligt het komend half jaar op het interne deel. Gedurende die periode zal worden gekeken naar mogelijkheden om in de onderwerpen én formatie door te ontwikkelen.
De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot maandag 19 augustus 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen.