Juridisch adviseur arbeidsmigranten bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

13 maart 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 24 tot 28 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.033

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 24 tot 28 uur per week, de beoogde startdatum is 1 april 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Support Overheid representeert de 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van Support Overheid beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met Support Overheid beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. 
Support Overheid Realisatie draagt in opdracht van Support Overheid beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • verbeteren van de dienstverlening;
  • een efficiënte en wendbare organisatie;
  • anticiperen op de toekomst.

Over onderteuningsprogramma arbeidsmigranten

Er spelen al geruime tijd diverse vraagstukken rondom EU-arbeidsmigranten. Na het rapport “Geen tweederangsburgers” is het vraagstuk echter prominenter op de agenda gekomen. Het is een complex vraagstuk dat gemeenten direct raakt. Verschillende initiatieven om arbeidsmigranten beter te beschermen vragen van gemeenten dat zij op korte termijn handelen en zich actief inzetten om arbeidsmigranten beter te beschermen en de positie van hen duurzaam te verbeteren.  
Gemeenten spelen de komende jaren een cruciale rol bij het verbeteren van de positie  van arbeidsmigranten. Dit vraagt zowel organisatorisch, financieel, als politiek-bestuurlijk veel van gemeenten. Enerzijds vraagt dit actuele kennis van de praktijk en anderzijds goede samenwerking met verschillende partners, waaronder het rijk.  
Met het ondersteuningsprogramma bieden we gemeenten pro-actief advies  en delen en verbinden we kennis en ervaringen. We stimuleren een samenhangende aanpak en bieden waar nodig actieve begeleiding. Als ’trusted advisor’ speelt de Support Overheid een essentiële rol in het effectief realiseren van duurzame oplossingen en structurele verbeteringen. Het programma is gestart in april 2022.  
Het ondersteuningsteam bestaat uit een jurist, (regio)adviseurs, een communicatieadviseur, een adviseur implementatie en informatie, een projectondersteuner en een projectleider. 

Omschrijving van de opdracht

Voor het ondersteuningsteam zoeken we een enthousiaste en creatieve juridisch adviseur. Als juridisch adviseur arbeidsmigranten ondersteun je het team bij juridische vraagstukken van gemeenten en bij de (door)ontwikkeling van kennisproducten. Je werkt hierbij als tweedelijnsadviseur en staat in nauw contact met onder meer de regioadviseurs die als eerstelijnsadviseur contact hebben met de gemeenten in hun regio. 
Veel van wat mogelijk is voor gemeenten om de positie van arbeidsmigranten te verbeteren, volgt uit specifieke wet- en regelgeving. Maar soms spreken wetten elkaar tegen, of bestaat er nog geen juridische basis. Om gemeenten verder te helpen in wat ze in situaties kunnen doen is juridische expertise in het team ook de komende jaren nodig. Dit doet zich met name voor in het ruimtelijke domein, maar zien we ook op andere vraagstukken zoals registraties of toezicht en handhaving.
Je draagt bij aan de beantwoording van vragen van gemeenten, waaronder bijvoorbeeld vragen over ervaren knelpunten op meerdere rechtsgebieden. Je  gaat op zoek naar nieuwe werkwijzen die juridisch goed doordacht zijn. Je helpt bij het analyseren van vraagstukken van gemeenten en je bedenkt nieuw handelingsperspectief voor de gemeentelijke uitvoeringspraktijk. Je deelt die kennis in begrijpelijke taal voor niet juristen, bijvoorbeeld via de website, handreikingen en bijeenkomsten. Ook ga je mee naar gesprekken met de rijksoverheid en ketenpartners en onderbouw je met kracht indien er op bepaalde vraagstukken aanvullende wet- en regelgeving nodig is. Je volgt nieuwe wetgeving en wetswijzigingen en onderhoudt ook contacten met de betrokken ministeries en sociale partners.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

De juridisch adviseur voert samen met de collega’s binnen het team, een meerledige taak uit:

  • Het versterken van de (bestuurlijke) bewustwording rond arbeidsmigranten
  • Het ontwikkelen van toepasbare producten met en voor gemeenten, die aansluiten op hun behoeften.
  • Naast reactief, ook proactief adviseren van gemeenten: we kloppen aan bij gemeenten.
  • Het bevorderen van kennisdeling tussen gemeenten
  • Het ontsluiten van het netwerk van Support Overheid op het gebied van arbeidsmigranten naar gemeenten.
  • Het onderhouden van goede contacten met gemeenten
  • Het organiseren van Webinars, trainingen en werksessies.

Resultaat van de opdracht

Met het ondersteuningsprogramma streven we de volgende resultaten na:

  • Bij gemeenten is de interne bewustwording vergroot en gemeenten zijn aangezet tot actie op het thema arbeidsmigranten. Hierbij is gemeenten handelingsperspectief aangereikt;
  • Regionale samenwerking is bij gemeenten aangemoedigd en waar mogelijk ondersteund.
  • Expert- en praktijkkennis zijn via diverse kanalen beschikbaar gesteld aan alle gemeenten en (maatschappelijke) partners.  Kennisdeling is gestimuleerd en kennisproducten zijn waar nodig (door)ontwikkeld.
  • Vanuit het Ondersteuningsprogramma is actief meegedacht met nieuwe wetgeving en wetswijzigingen vanuit het perspectief van de uitvoeringspraktijk van gemeenten.

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • WO werk- en denkniveau blijkend uit een afgeronde WO-opleiding in de richting van bijvoorbeeld Rechtsgeleerdheid en een relevant CV;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met betrekking tot het verlenen van juridisch advisering in een dynamisch werkveld (pionieren);
  • Aantoonbare kennis van en ervaring in gemeentelijke besluitvormingsprocessen, blijkens minimaal drie jaar werkervaring bij of met gemeenten;
  • Aantoonbare kennis van vraagstukken rondom huisvesting van arbeidsmigranten  waarbij  minimaal 1 jaar ervaring (advisering of uitvoering) op de onderdelen:
    • Wet goed verhuurderschap
    • Vergunningverlening
    • Bestuursrecht
  • Aantoonbare kennis van het vraagstuk EU-arbeidsmigratie;
  • Gebruik van eigen telefoon en laptop;

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  • Aantoonbare werkervaring  als adviseur.
  • Aantoonbare kennis van de volgende onderdelen:
    • Arbeidswetten
    • Sociaal domein
    • Openbare orde en veiligheid
    • Basisregistratie Personen
    • Handhaving
    • Economie / arbeidsmarkt
  • Werkervaring met besluitvormingsprocessen bij Gemeenten.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 24 tot 28 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Thuis.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 388176 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Implementatieondersteuning

CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: woensdag 12 maart 2025
  • Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl woensdag 19 maart 2025, 12:00 uur
  • Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  • Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  • De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: woensdag 26 maart 2025, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 1 april 2025 tussen 10.00 en 12.00 uur
  • Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  • Registreer bij CTM& Admin
  • Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  • Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  • Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.