Juridisch adviseur bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 18 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.031
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 18 uur per week, de beoogde startdatum is 1 april 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van Support Overheid beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met Support Overheid beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over het project Duidelijke Overheidscommunicatie
Uit onderzoek blijkt dat duidelijk communiceren met inwoners en ondernemers belangrijk is. En ook dat de overheidscommunicatie op dit moment in dat opzicht niet goed genoeg is. Vijf redenen waarom duidelijk communiceren zo belangrijk is:
- De lezer begrijpt de boodschap beter en sneller.
- De organisatie bereikt zijn doelen beter en sneller.
- De organisatie bespaart tijd en geld.
- De organisatie krijgt meer tevreden klanten en een beter imago.
- De organisatie werkt mee aan gelijke kansen voor iedereen.2
In 2021 startte Support Overheid met het project Duidelijke Overheidscommunicatie gericht op ondersteuning van gemeenten bij begrijpelijk communiceren. Uit het behoeftenonderzoek opgesteld door Support Overheid Realisatie bleek dat de leden behoefte hebben aan duidelijke (begrijpelijke) modellen en standaard (web)teksten, brieven en andere content. Dat sloot aan op de inzet van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) via de Direct Duidelijk Brigade die overheidsorganisaties helpt duidelijk te communiceren. Vanaf 1 januari 2022 gingen Direct Duidelijk en Gebruiker Centraal samen verder met het verbeteren van dienstverlening. Om deze aanpak effectiever te maken en begrijpelijke overheidscommunicatie bij de lokale overheden te bevorderen ontwikkelde de Support Overheid een aanpak en hulpmiddelen voor gemeenten.
Door het project zijn goede resultaten behaald, maar verdere inzet op het gebied van duidelijke overheidscommunicatie is nodig. Uit recent onderzoek blijkt dat burgers minder positief zijn over de begrijpelijkheid van overheidsinformatie, wat hun rechten en plichten zijn en over de snelheid waarmee zij dingen kunnen regelen. Eenvoudige, persoonlijke, snelle en transparante dienstverlening worden belangrijk gevonden, maar deze punten worden in het onderzoek negatief beoordeeld.3
In het kader van de Werkagenda waarde-gedreven digitalisering is het Verbeteren van gebruiksvriendelijkheid, begrijpelijkheid en de naleving van de wettelijke verplichting op digitale toegankelijkheid een doelstelling (1.2.3.).
Omschrijving van de opdracht
In het vervolgproject Duidelijke Overheidscommunicatie zijn de volgende doelen geformuleerd:
- Herschrijven van modelverordeningen
- Handreiking duidelijke verordeningen en beleidsregels
- Workshops en webinar over de Handreiking duidelijke verordeningen en beleidsregels
- Het herschrijven van bestaande besluiten die representatief zijn voor de dagelijkse communicatie van de gemeente
- Herschrijven van modelteksten voor gemeenten
- Workshops en webinars over begrijpelijke taal voor gemeenten
- Support Overheid-forum begrijpelijke taal
- Bestuurlijke aandacht voor duidelijke overheidscommunicatie
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De werkzaamheden en verantwoordelijkheden juridisch adviseur omvatten de volgende onderdelen:
- herschrijven van de modelverordeningen in samenwerking met de wetgevingsjurist en Team Recht van de Support Overheid
- herschrijven van modelbrieven in samenwerking met de wetgevingsjurist en met Team Recht van de Support Overheid
- begeleiding bij het opstellen van de Handreiking duidelijke verordeningen en beleidsregels
- herschrijven van modelteksten uit applicaties van gemeentelijke partijs
- herschrijven van besluiten representatief zijn voor de dagelijkse communicatie van de gemeenten
- (mede-) verzorgen van workshops en webinars
Resultaat van de opdracht
- Basisafspraken vastgesteld voor het schrijven van verordeningen in begrijpelijke taal.
- Herschrijven van minimaal 4 modelverordeningen aan de hand van de vastgestelde aanpak.
- Handreiking opstellen duidelijke verordeningen en beleidsregels.
- Minimaal 4 workshops en 2 webinars georganiseerd over de Handreiking duidelijke verordeningen en beleidsregels.
- Gemeenten via verschillende communicatiemiddelen informeren over de modellen en ontwikkelingen op het gebied van duidelijke overheidscommunicatie.
- Minimaal 30 modelteksten voor gemeenten herschreven en getest.
- Herschrijven van 5 bestaande besluiten die representatief zijn voor de dagelijkse communicatie van de gemeenten in samenwerking met gemeenten en verzorgen van een workshop
- Minimaal 4 workshops en 4 webinars organiseren over het thema duidelijke overheidscommunicatie.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Minimaal afgeronde HBO of WO opleiding Rechten.
- WO werk- en denkniveau.
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij/van/voor gemeenten.
- Minimaal 2 jaar ervaring met duidelijke overheidscommunicatie. We zien dit graag
terug in het cv en benoemd met voorbeelden in de motivatiebrief. - Minimaal 2 jaar ervaring met schrijven van verordeningen/beleidsregels. We ontvangen hiervan graag een voorbeeld van en een toelichting hierop in de motivatiebrief.
- We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Ervaring met het schrijven van juridische teksten bij gemeenten in begrijpelijke taal.
- Netwerk onder gemeenten.
- Ervaring met het werken als teamlid in een multidisciplinair team.
- Ervaring met het opstellen van verordeningen en/of beleidsregels.
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 18 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag en thuiswerken. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 387529 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Communicatie
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: dinsdag 4 maart 2025
- Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl dinsdag 11 maart 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: dinsdag 18 maart 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: donderdag 20 maart 2025 tussen 09.00 en 12.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij CTM& Admin
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.