Medior Projectleider Implementatie Contractstandaarden Ketenbureau i-Sociaal Domein bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

5 augustus 2024
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 20 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 24.098

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 20 uur per week, de beoogde startdatum is 1 oktober 2024.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. 
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • verbeteren van de dienstverlening;
  • een efficiënte en wendbare organisatie;
  • anticiperen op de toekomst.

Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein

Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwarepartijs en samenwerkingspartners werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein aan het vereenvoudigen van de uitvoering, verminderen van de administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het doel meer tijd en geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is onderdeel van Support Overheid Realisatie. De Support Overheid is ook één van de Stuurgroepleden. De andere leden van de stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, VGN, Valente en VWS. 
Onze thema’s:
Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het verminderen van de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening en het vereenvoudigen van de uitvoering. Daardoor ontstaat bij hen meer tijd, ruimte en kwaliteit voor de mensen waar het om gaat. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de experts uit het veld. Wij focussen ons op de volgende thema’s:

  • Inkoop en contractering
  • Administratieve processen en iStandaarden
  • Gegevensuitwisseling in de keten
  • Ketensamenwerking en partnerschap

Dit alles doen wij met ca. 35 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’ zodat we elkaar ook fysiek blijven ontmoeten en versterken.
Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:

  • Projecten
  • Beheer
  • Regioteam Opdrachtgeverschap/-nemerschap

Omschrijving van de opdracht

Het Ketenbureau voert diverse projecten uit in het kader van de Wmo en Jeugdwet. Dit vanuit de belangrijkste opdracht van het Ketenbureau i-Sociaal Domein om de vermijdbare administratieve lasten te reduceren. 
In opdracht van de stuurgroep i-Sociaal Domein werkt het Ketenbureau aan een projectplan en de feitelijke uitvoering van projecten op een aantal onderwerpen:
Implementatie Contractstandaarden Wmo
De nieuw opgestelde Contactstandaarden Wmo worden naar verwachting eind 2024 vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering van de Support Overheid. De volgende fase is het implementeren van deze standaarden door gemeenten. 
Ten behoeve van de implementatie van deze standaarden dient een implementatieplan opgesteld en uitgevoerd te worden. De projectleider is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het implementatieplan, inclusief het sturen op de veranderkundige opgave bij gemeenten en aanbieders. 
Implementatie Contractstandaarden Jeugd
Eind 2022 zijn de Contactstandaarden Jeugd vastgesteld door de Algemene Ledenvergadering van de Support Overheid. Gemeenten zijn inmiddels begonnen met het invoeren van deze contractstandaarden in hun regio. De projectleider is verantwoordelijk voor de voortgang van deze invoering op basis van het implementatieplan en de verantwoording hierover richting belangrijkste stakeholders. 
Voor het team projecten zijn wij op zoek naar een ervaren projectleider die met zijn uitgebreide kennis van het sociaal domein, specifiek de Wmo en de Jeugdwet, ons kan ondersteunen. We zoeken een gedreven persoonlijkheid die kennis heeft van de Contractstandaarden Jeugd en ervaring heeft met landelijke implementaties in de Wmo en Jeugdwet.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als Projectleider Implementatie Contractstandaarden ben je verantwoordelijk voor:

  • Opstellen en bijstellen van project- en implementatieplannen en bijbehorende begrotingen.
  • Zorgdragen voor toetsen en verantwoorden van de projecten.
  • Zorgdragen voor het opstellen van de documenten voor de stuurgroep.
  • Problemen en vragen omzetten naar concrete acties.
  • Omzetten van vragen/problemen uit het werkveld naar concrete onderzoeksvragen.
  • Integraal afstemmen met de diverse interne en externe stakeholders en zorgdragen voor draagvlak voor de gemaakte keuzes.
  • Zorgdragen voor het veranderproces als onderdeel van de realisatie van een veranderopgave, zoals de hierboven beschreven implementaties.

Resultaat van de opdracht

Het eindresultaat is het opleveren van projectplannen en –resultaten, welke binnen de gestelde kaders van tijd, geld, capaciteit en kwaliteit worden gerealiseerd. 
Deze plannen beschrijven het proces aan de hand waarvan de implementatie kan plaatsvinden. Dit binnen het mandaat van de stuurgroep i-Sociaal Domein en hiermee samenhangende randvoorwaarden.

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • Hbo opleiding, richting bedrijfs- of bestuurskunde.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbaar werk- en denkervaring op Hbo-niveau;
  • Minimaal 3 jaar ervaring bij het uitvoeren van meerdere projecten met gemeenten of zorgaanbieders in Wmo of Jeugdwet.
  • Ruime ervaring met projecten met een groot aantal ketenpartijen in het Sociaal Domein (Jeugdwet en Wmo) en het bijbehorende stakeholdermanagement.
  • Beschikt over een aantoonbaar netwerk binnen het Sociaal Domein (Jeugdwet en Wmo).
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  • Aantoonbare werkervaring met soortgelijke implementaties binnen de Wmo en/of Jeugdwet.
  • Aantoonbare werkervaring met processen bij gemeenten en/of zorgaanbieders op het gebied van inkoop en aanbesteding van Jeugdzorg en/of Wmo
  • Kennis met betrekking tot de Contractstandaarden Jeugd en/of Wmo.
  • Aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement in complexe organisaties zoals de publieke sector.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 20 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Utrecht. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 372792 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Project en Programmamanagement
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie

Voorgenomen planning

  • Verzending offerteaanvraag: 26 juli 2024
  • Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl 29 augustus 2024, 12:00 uur
  • Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  • Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  • De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: 5 september 2024, 12:00 uur
  • Geplande datum eerste gesprek: 12 september 2024 13:00 tot 16:00.
  • Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  • Registreer bij CTM& Admin
  • Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  • Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  • Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.