Milieu Adviseur
Job Description
Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.
Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.
Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.
Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.
Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.
Opdracht
De gemeente Meppel werkt de komende jaren aan het wijzigen van het omgevingsplan voor alle bedrijventerreinen in haar gemeente. De bestaande bedrijventerreinen verschillen van karakter wat betreft zwaarte en soort bedrijven dat er gevestigd is en de aard van de omliggende omgeving. De regels die de kwaliteit van de fysieke leefomgeving in het omgevingsplan sturen zullen dus onderling (sterk) afwijken. Tegelijkertijd zal de wijziging van het omgevingsplan voor de bestaande bedrijventerreinen grotendeels ‘conserverend’ van aard zijn voor wat betreft de gebruiksactiviteiten die daarmee (opnieuw) worden toegestaan. Een belangrijk onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is de omzetting van de gezoneerde industrieterreinen naar het nieuwe stelsel van de Omgevingswet. Dit houdt in dat de geluidzones moet worden omgezet in een systeem van geluidproductieplafonds. Dit vraagt om een gedegen inzicht in het geluidstelsel onder de Omgevingswet en een vooruitziend strategisch adviseurschap. Naast geluid spelen ook de thema’s (externe) veiligheid en industriële geur een belangrijke rol bij de verschillende Meppelse bedrijventerreinen.
Onderdeel van de wijziging van het omgevingsplan is ook Bedrijventerrein Noord IV. Dit is nu nog een agrarisch gebied. Voor de realisatie van het bedrijventerrein is in september 2023 een structuurvisie vastgesteld waarmee het eerder gevestigde voorkeursrecht is verlengd. Het voorkeursrecht vervalt eind september 2026, daarom moet de wijziging voor dit gebied uiterlijk dan worden vastgesteld. Met de milieubelastende activiteiten die zich op het bedrijventerrein zullen vestigen, zullen veel omgevingsaspecten gemoeid zijn. Daarnaast stelt de Omgevingswet op het gebied van veiligheid, gezondheid, natuurbescherming, klimaatverandering en het beheer van natuurlijke hulpbronnen een aantal voorwaarden aan de wijziging van het omgevingsplan. Er zal een uitwerking moeten worden gezocht van het beleidsvoornemen ‘bodem en water sturend’ te ontwikkelen én de instructieregels uit hoofdstuk 5 van het Besluit kwaliteit leefomgeving moeten in de wijziging van het omgevingsplan worden uitgewerkt. Hiervoor zoeken we ondersteuning.
Je werkt nauw samen met de collega’s van Team Ruimte en Initiatief en verschillende beleidsafdelingen binnen de gemeente Meppel aan deze opgavet]
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van RO;
2. Aantoonbare werkervaring op het gebied van de borging van de fysieke leefomgeving in het omgevingsplan;
3. Aantoonbare werkervaring met omgevingsaspecten geluid, geur, bodem en veiligheid;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als adviseur fysieke leefomgeving in ruimtelijke processen binnen een overheidsinstelling;
5. Aantoonbare werkervaring met programma’s, wijzigingen van omgevingsplannen en onderbouwingen van omgevingsvergunningen onder de Omgevingswet.
Selectiecriteria te beoordelen door Select&Admin (administratiekantoor) (weging, totaal 100 punten)
6. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het opstellen en begeleiden van ruimtelijke plannen voor bedrijventerreinen (10 punten);
7. Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als strategisch adviseur fysieke leefomgeving bij complexe gebiedsontwikkelingen in een gemeentelijke instelling (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaringt op het gebied van de thema’s industrielawaai, geurhinder en externe veiligheid (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met hetafstemming met ketenpartners van gemeenten en medeoverheden over de uitwerking van omgevingsaspecten in het omgevingsplan (20 punten);
10. Aantoonbare werkervaring in het opstellen en begeleiden (van wijziging) van omgevingsplannen met inbegrip van de motivering van het wijzigingsbesluit (10 punten);
11. Aantoonbare werkervaring in de strategische advisering op het gebied van fysieke leefomgeving , het uitvoeren van onderzoeken, het begeleiden van de uitvoering van onderzoeken (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
De competenties, kennis, vertrouwen en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek:
- Adviesvaardig
- Communicatief vaardig (mondeling en schriftelijk)
- Verbindend en samenwerkend
- Overtuigend
- Doortastend met gevoel voor verhoudingen
- Politiek bestuurlijk sensitief
- Analytisch
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Select&Admin (administratiekantoor) beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 3 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Select&Admin (administratiekantoor) beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Select&Admin (administratiekantoor)”.
De 3 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Select&Admin (administratiekantoor) zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Fee Select&Admin (administratiekantoor)
Select&Admin (administratiekantoor) brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 3 december 2024, tussen 09:00 en 11:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 2 december 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
- De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 26 november 2024, 09:00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 28 november 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Select&Admin (administratiekantoor), via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Select&Admin (administratiekantoor) is bereikbaar op telefoonnummer info@verseopdrachten.nl.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 2 december 2024, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.