Programmamanager Duurzaamheid 2024-2025

8 november 2024
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

Organisatie
Edam-Volendam: een wereldmerk
Met meer dan 36.000 inwoners en een oppervlakte van ruim 8.000 hectare bestaat Edam-Volendam uit tien kernen en buurtschappen met een eigen verhaal, eigen tradities en een rijke cultuur. Vissers, boeren en stedelingen. Klederdracht, kaas, paling, veenweiden, polder, water, talloze monumenten, sport, toerisme en muziek. Nuchter, eigenwijs, sociaal, onafhankelijk, coöperatief, betrouwbaar, ambitieus, slagvaardig en werklustig. Een palet van verscheidenheid dat kleur geeft aan onze gemeente en het tevens aantrekkelijk maakt voor mensen van ver buiten de gemeentegrenzen om ons te bezoeken. Edam-Volendam is een wereldmerk.

Ondernemend en Betrokken
Samen met inwoners, bedrijven en instellingen bouwt het bestuur en de gemeentelijke organisatie aan een gemeenschap die bijdraagt aan het welzijn. De inwoners zijn makkelijk in contact, benaderbaar en hechten waarde aan gelijkwaardigheid. Mensen zijn zichzelf, voelen een onderlinge verbondenheid en houden van hard werken. Betrokkenheid en ondernemerschap zijn de belangrijkste ingrediënten voor onze ambities. Ze staan aan de basis van ons succes. Door onze saamhorigheid en onderlinge verbondenheid weten we wat er leeft en waar we elkaar kunnen helpen. Met onze ondernemende geest krijgen we dingen voor elkaar. We zetten onszelf in als mensen met ieder onze eigen kwaliteiten en bundelen zo onze krachten voor een betrokken en ondernemende gemeente. Onze missie luidt dan ook: ‘Ondernemend en Betrokken’.

De gemeente Edam-Volendam is een aantrekkelijke gemeente om in te leven, te wonen en te werken. Als gemeente kijken we van buiten naar binnen (samen met de inwoner), werken we volgens het principe Van Ik-naar-Wij, bouwen we op vertrouwen, zijn we resultaatgericht binnen een goede werksfeer en is er voor de medewerker ruimte voor ontwikkeling, opleiding en doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie.

Opdracht
Op dit moment is er gestart met het uitwerken van de opgave Warmte, Energie en Klimaat vanuit de omgevingsvisie.

Uitvoeringsagenda:
Er ligt een eerste uitvoeringsagenda. Daarover rapporteren we half jaarlijks aan de gemeenteraad. Dit jaar (2024) moet de eerste rapportage worden besproken in de commissie planning en control. Uiteindelijk (eind 2025) moet de uitvoeringsagenda opgenomen worden in het programma en verdeeld worden in jaarschijven.

Opgave:
– Voorzien van een eerste rapportage (er ligt een concept) december;
– Doorontwikkelen uitvoeringsagenda met oog voor strategie, leesbaarheid, budget, verantwoordelijkheid (uitwerken in projectopdrachtjes per medewerker), planning en prioritering, samenhang en samenwerking (intern en extern);
– Aanvullen van uitvoeringsagenda;
– Voortgang bewaken;
– Wethouder meenemen en in positie brengen;
– Uitvoeringsagenda koppelen aan smart doelen uit het programma en waar nodig keuzes laten maken. (zomer 2025);
– Implementeren beleidscyclus en uitvoeren monitoring en evaluatie;
– Jaarplan 2026 voorzien van doelen, activiteiten, middelen (personeel en budget, planning. (gereed zomer 2025);
– Doorkijk naar meerjaren opgave/plan t.b.v. gemeenteraadsverkiezingen (gereed eind 2025).

Opzetten van Programma:
– Uitgangspuntennotitie opstellen en besluitvorming laten plaatsvinden in Q1 2025;
– Intern en extern participatie en communicatieplan opstellen tbv programma Q1 2025;
– Uitvoeren participatie en communicatieplan uitvoeren Q1 en Q2 2025;
– Opstellen ontwerp programma Q3 2025;
– Vastellen programma Q4 2025;
– Zoeken vaste medewerker die als programmamanager het programma kan uitvoeren Q4 2025.

Aandachtspunten om mee te nemen:
– Rol van de overheid verduidelijken en keuzes over laten maken;
– Meenemen van Beleid en visie van hogere/medeoverheden;
– Opbouwen samenwerking in het team, en andere stakeholders;
– Afstemmen en optrekken met programma Waterfront;
– Ook voor de interne organisatie is het programmatisch werken nieuw;
– Programmamanager is een informeel leidinggevende.

Uitgangspunten:
– Omgevingsvisie Gemeente Edam Volendam Samen zetten we koers!
– Plan van aanpak omgevingsprogramma’s Edam Volendam
– Startnotitie programma WEK
– Programma wordt gefinancierd door subsidies en bestaand budget.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programmamanager bij een gemeente;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als projectmanager op beleidsvlak duurzaamheid;
3. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten.

Gunningscriteria te beoordelen door Het Bureau  (weging, totaal 100 punten)
4. Een maximum uurtarief (-7,5% fee verse opdrachten en evt. admin kosten) van €120,- exclusief btw, inclusief reiskosten en woon-werk verkeer (30 punten);
5. Aantoonbare afgeronde opleiding bedrijfskunde op minimaal hbo bachelor niveau (30 punten);
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als programmamanager bij een gemeente (20 punten);
7. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het vormgeven van een Programma Duurzaamheid bij een gemeente (20 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties
– Analytisch vermogen;
– Omgevingsbewustzijn;
– Oordeelsvorming;
– Flexibiliteit;
– Communicatieve vaardigheden.

Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Het Bureau beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vier (4) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Het Bureau beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Het Bureau”.

De vier (4) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief (-7,5% fee verse opdrachten en evt. admin kosten) doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Het Bureau zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Fee Het Bureau
Het Bureau brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg met de kandidaat.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 15 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie
– De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
– Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Het Bureau. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
– Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
– ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 11 november 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 12 november 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Het Bureau, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Het Bureau is bereikbaar op telefoonnummer info@verseopdrachten.nl.

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 13 november 2024, 09.00 uur. Tot 2 dagen daarvóór, kunt u reageren.