Projectleider Verduurzaming Complexe VvE’s
Job Description
Organisatie
Gemeente Alphen aan den Rijn is een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Centraal in het Groene Hart, met een dorps karakter en ‘stadse’ uitdagingen.
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 112.000 inwoners, die wonen in één van de 8 kernen in het Groene Hart. De stad is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dat zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen maar ook uitdagingen, bijvoorbeeld om een goede verhouding tussen de stedelijke kern en het landelijk gebied te (blijven) realiseren. Tachtig procent van het beheergebied van Gemeente Alphen aan den Rijn is landelijk gebied.
Daarin zijn de opgaven groot. Is er voldoende schone energie voor iedereen? Wat is de impact van netcongestie, duurzaam verwarmen, duurzame opwek? Hoe pakken we isoleren en besparen aan bij met name kwetsbare groepen en complexe situaties zoals VvE’s? Het team energietransitie is met deze opgaven aan de slag en legt daarmee de verbindingen met andere teams en programma’s.
Het is zaak voor Alphen aan den Rijn om deze ontwikkelingen niet alleen te volgen, maar -ook vanuit de positie als grote centrumgemeente in het Groene Hart- deze actief te beïnvloeden.
De gemeentelijke organisatie heeft (in de huidige situatie) een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Opdracht
Wij zoeken een projectleider voor de verduurzaming van complexe VvE’s. Een projectleider die ons energietransitieteam komt versterken en een actieve rol speelt bij het realiseren van onze doelstellingen op isoleren en besparen!
Binnen de gemeente Alphen aan den Rijn zijn 520 VvE’s waarvan er zo’n 72 slecht geïsoleerd zijn. Om verduurzaming bij deze VvE’s te stimuleren heeft de gemeente een stevig meerjarig ondersteuningsaanbod. Dit aanbod bestaat uit een isolatiesubsidie, helpdesk, een cursus van 3 avonden, haalbaarheidsonderzoek en procesbegeleiding. Er is veel interesse in verduurzaming en van dit aanbod wordt goed gebruik gemaakt. Toch zien we dat er ook VvE’s zijn die nog niet klaar zijn om de stap richting verduurzaming te zetten. Deze VvE’s zijn slecht georganiseerd, de financiële positie is niet op orde en er is sprake van achterstallig onderhoud en/of technische problemen. Eerst moet de ‘basis’ op orde zijn voordat er ruimte is voor verduurzamingsstappen.
Wat gaat de projectleider doen
Als projectleider ga jij, namens de gemeente, deze complexe VvE’s faciliteren om de basis op orde te krijgen. Je legt contact met de VvE’s die het aangaat. Je onderzoekt wat er moet gebeuren. Je bouwt een relatie op met professionele partijen (woningcorporatie, VvE-beheerder, VvE-bestuurder) en de bewoners. Je faciliteert het gesprek tussen professionele partijen en bewoners. Daarbij zorg je ervoor dat iedere partij zijn of haar verantwoordelijkheid neemt om de basis op orde te krijgen. Waar nodig ondersteund door afspraken vanuit de gemeente, die jij aandraagt.
De situatie in Alphen aan den Rijn is niet uniek. Ook elders in Nederland zijn er complexe VvE’s. Landelijk zullen er stappen gezet moeten worden om juridische en financiële barrières weg te nemen. Je neemt actief deel aan landelijke netwerken om de situatie van de complexe VvE’s in Alphen aan den Rijn onder de aandacht te brengen. In het belang van Alphen aan den Rijn denk je mee met wat er nodig is om deze barrières weg te nemen. Oplossingsrichtingen die landelijk worden ontwikkeld pas je, waar mogelijk, toe binnen de complexe VvE’s in Alphen aan den Rijn. Bijvoorbeeld door het opzetten van een gemeentelijke regeling voor de optimalisatie van (blok)verwarmingsinstallaties.
Je krijgt een opdracht met een grote verantwoordelijkheid. Maar je hoeft natuurlijk niet alles alleen te doen. Je werkt vanuit het team Energietransitie, een groeiend team van gedreven collega’s, die graag samenwerken en waarin we elkaar steunen in de uitvoering van onze opdrachten.
Wie zoeken wij?
Jij hebt de drive om VvE’s te helpen verduurzamen door oplossingen te vinden voor de complexe vraagstukken. Je hebt ervaring als projectleider of procesbegeleider met complexe vraagstukken met externe stakeholders. Je neemt verantwoordelijkheid en werkt zelfstandig. Je zorgt ervoor dat je over de juiste kennis beschikt in gesprek met alle betrokken partijen. Je bent scherp op relevante in- en externe ontwikkelingen en regelingen en in staat deze te vertalen naar de praktijk. Je verbindt verschillende partijen en weet verschillende inhoudelijke uitdagingen en belangen te managen. Je hebt lef en bent communicatief sterk. Je denkt in oplossingen en je zoekt samenwerking op. Je bent tactisch en beschikt over bestuurlijke sensitiviteit.
Minimumvereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in strategische duurzaamheidsrollen in bijvoorbeeld de energietransitie, klimaattransitie of voedseltransitie;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het werken voor of met overheidsorganisaties, woningcorporaties en/of VvE’s;
4. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of procesbegeleider bij het oplossen van complexe vraagstukken met externe stakeholders;
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met politiek bestuurlijke besluitvorming.
Gunningscriteria te beoordelen door Het Bureau (weging, totaal 100 punten)
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het werken voor of met overheidsorganisaties, woningcorporaties en/of VvE’s; (25 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider of procesbegeleider bij het oplossen van complexe vraagstukken met externe stakeholders; (25 punten)
8. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met politiek bestuurlijke besluitvorming; (20 punten)
9. Aantoonbare werkervaring met het verduurzamen van VvE’s; (20 punten)
10. Aantoonbare ervaring met het helpen van kwetsbare groepen inwoners (omschrijf duidelijk in het cv). (10 punten)
Competenties
- Verbinder;
- Politiek en bestuurlijk sensitief;
- Samenwerkingsgericht;
- Empathisch;
- Volhardend;
- Solide;
- Verantwoordelijk;
- Doortastend;
- Betrokken;
- Stevig persoon;
- Zelfstandig;
- Resultaatgericht;
- Sociaal- en communicatief vaardig op verschillende niveaus;
- Enthousiast;
- Initiatiefrijk;
- Doorzetter.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Het Bureau beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Het Bureau beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Het Bureau”.
De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief (-7,5% fee verse opdrachten en evt. admin kosten) doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Het Bureau zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
- Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
- Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11/12. HR 21 normfunctie Medewerker ontwikkeling II.
Fee Het Bureau
Het Bureau brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Benodigd aantal professionals
1-2. De functie kan door 2 personen beiden in deeltijd ingevuld worden (beiden kandidaten dienen te voldoen aan de minimumcriteria). Daarbij is goede samenwerking en afstemming vereist.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op vrijdag 22 november 2024 van 9.00 tot 12.00uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 21 november 2024 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
- De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
- Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Het Bureau. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
- Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 13 november 2024, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 14 november 2024 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Het Bureau, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Het Bureau is bereikbaar op telefoonnummer info@verseopdrachten.nl.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot maandag 18 november 2024, 9.00 uur. Tot 2 dagen daarvóór, kunt u reageren.