Senior adviseur arbeidsmigranten – focusgebied Sociaal domein, regio West en Midden Nederland bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 36 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.024
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 36 uur per week, de beoogde startdatum is 1 april 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van Support Overheid beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met Support Overheid beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt in opdracht van Support Overheid beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over ondersteuningsprogramma adbeidsmigranten
Er spelen al geruime tijd diverse vraagstukken rondom EU-arbeidsmigranten. Na het rapport “Geen tweederangsburgers” is het vraagstuk echter prominenter op de agenda gekomen. Het is een complex vraagstuk dat gemeenten direct raakt. Verschillende initiatieven om arbeidsmigranten beter te beschermen vraagt van gemeenten dat zij op korte termijn handelen en zich actief inzetten om arbeidsmigranten beter te beschermen en de positie van hen duurzaam te verbeteren.
Gemeenten spelen de komende jaren een cruciale rol bij het verbeteren van de positie
van arbeidsmigranten. Dit vraagt zowel organisatorisch, financieel, als politiek-bestuurlijk veel van gemeenten. Enerzijds vraagt dit actuele kennis van de praktijk en anderzijds goede samenwerking met verschillende partners, waaronder het rijk.
Met het ondersteuningsprogramma bieden we gemeenten pro-actief advies en delen en verbinden we kennis en ervaringen. We stimuleren een samenhangende aanpak en bieden waar nodig actieve begeleiding. Als ’trusted advisor’ speelt de Support Overheid een essentiële rol in het effectief realiseren van duurzame oplossingen en structurele verbeteringen. Het programma is gestart in april 2022.
Het ondersteuningsteam bestaat uit een jurist, (regio)adviseurs, een communicatieadviseur, een adviseur implementatie en informatie, een projectondersteuner en een projectleider.
Omschrijving van de opdracht
Als adviseur arbeidsmigranten onderhoud je nauw contact met alle gemeenten in de regio, zodat je goed op de hoogte bent van wat er speelt. We benaderen actief gemeenten vanuit een signalerende rol en bieden ondersteuning en advies aan waar nodig en gewenst. De adviseur vervult naast het onderhouden van contacten en de netwerkrol, ook de rol van eerstelijnsadviseur in de regio. Waar nodig worden vragen bij experts neergelegd (tweede lijn). Problematiek overschrijdt vaak de gemeentegrenzen. Door gemeenten binnen een regio meer met elkaar in contact te brengen, maar ook gemeenten die met soortgelijke problematiek worden geconfronteerd, kan effectiever worden gewerkt aan structurele oplossingen.
In aansluiting op onze visie dat het vraagstuk arbeidsmigranten een regionale opgave is, wordt het accountmanagement regionaal georganiseerd door de indeling in vier regio’s:
- West (Noord-Holland, Zuid Holland)
- Zuid (Zeeland, Noord-Brabant, Limburg)
- Midden (Utrecht, Flevoland)
- Noord-Oost (Groningen, Drenthe, Overijsel, Gelderland)
Als adviseur ligt je focus specifiek op één van de regio’s, maar help je ook mee in andere regio’s als dit nodig is. Verder zijn er een aantal landelijke opgaven zoals het begeleiden van werkgroepen en het ontwikkelen van kennisproducten, hieraan lever je ook een belangrijke bijdrage.
We zijn momenteel op zoek naar een regioadviseur voor de regio West en Midden Nederland. De adviseur houdt zich daarnaast bezig met het focusgebied ‘sociaal domein’: wat is hierin nodig en mogelijk om de positie van de arbeidsmigranten te helpen verbeteren? Sociaal domein is één van de taakaccenten binnen het team naast: registratie van arbeidsmigranten, toezicht & handhaving en huisvesting.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De adviseurs voeren samen met de collega’s binnen het team, een meerledige taak uit:
- Het versterken van de bewustwording bij gemeenten rond arbeidsmigranten
- Het met en voor gemeenten ontwikkelen van toepasbare producten, die aansluiten op de behoeften van gemeenten
- Proactief adviseren van gemeenten, we kloppen aan bij gemeenten
- Het bevorderen van kennisdeling tussen gemeenten
- Het ontsluiten van het netwerk van Support Overheid op het gebied van arbeidsmigranten naar gemeenten.
- Het onderhouden van goede contacten met gemeenten
- Signalen van knelpunten: Het in kaart brengen van beleidsmatige en praktische knelpunten die gemeenten ervaren, en het vertalen hiervan naar adviezen.
- Het organiseren van Webinars, trainingen en werksessies.
- Monitoren en evalueren: Het bewaken van voortgang en effectiviteit van gemeentelijke acties en regionale samenwerkingsverbanden.
Resultaat van de opdracht
Met het ondersteuningsprogramma streven we de volgende resultaten na:
- Bij gemeenten is de interne bewustwording vergroot en gemeenten zijn aangezet tot actie op het thema arbeidsmigranten. Hierbij is gemeenten handelingsperspectief aangereikt;
- Regionale samenwerking is bij gemeenten aangemoedigd en waar mogelijk ondersteund.
- Expert- en praktijkkennis zijn via diverse kanalen beschikbaar gesteld aan alle gemeenten en (maatschappelijke) partners. Kennisdeling is gestimuleerd en kennisproducten zijn waar nodig (door)ontwikkeld. De kandidaat voor deze vacature is verantwoordelijk voor het actueel houden en waar nodig (door)ontwikkelen van kennisproducten voor het focusgebied Sociaal domein.
- Vanuit het Ondersteuningsprogramma is actief meegedacht met nieuwe wetgeving en wetswijzigingen vanuit het perspectief van de uitvoeringspraktijk van gemeenten.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Minimaal afgeronde HBO opleiding en WO of HBO denkniveau.
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring – in de voorliggende 6 jaar – als adviseur.
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring van vraagstukken rondom het sociaal domein in relatie tot EU-arbeidsmigranten waarbij minimaal de onderdelen:
- Taal en participatie
- Dakloosheid
- Jeugd/kinderen
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring van vraagstukken rondom arbeidsmigranten op een of meer van de volgende onderdelen:
- Openbare orde en veiligheid
- Huisvesting
- Basisregistratie Personen
- Handhaving
- Economie / arbeidsmarkt
- Minimaal 3 jaar werkervaring bij gemeentelijke besluitvormingsprocessen. Waarvan 2 jaar bij gemeenten.
- Gebruik van eigen telefoon en laptop.
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring – in de voorliggende 6 jaar – als adviseur.
- Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring van vraagstukken rondom het sociaal domein in relatie tot EU-arbeidsmigranten waarbij minimaal de onderdelen:
- Taal en participatie
- Dakloosheid
- Jeugd/kinderen.
- Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring van vraagstukken rondom arbeidsmigranten op een of meer van de volgende onderdelen
- Openbare orde en veiligheid
- huisvesting
- Basisregistratie Personen
- Handhaving
- Economie / arbeidsmarkt
- Minimaal 3 jaar werkervaring bij gemeentelijke besluitvormingsprocessen. Waarvan 2 jaar bij gemeenten.
- Minimaal 2 jaar ervaring met het – in samenwerking met andere stakeholders – opstellen van concrete ondersteuningsproducten (zoals een handreiking).
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 36 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Thuis. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 387773 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Implementatieondersteuning
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: donderdag 6 maart 2025
- Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl donderdag 13 maart 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: donderdag 20 maart 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: maandag 24 maart 2025 tussen 10.30 tot 15.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij CTM& Admin
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.