Senior Projectleider Implementeren Participatiewet en Bestaanszekerheid bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 24 tot 36 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.038
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 24 tot 36 uur per week, de beoogde startdatum is 7 april 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van Support Overheid beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met Support Overheid beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt in opdracht van Support Overheid beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- verbeteren van de dienstverlening;
- een efficiënte en wendbare organisatie;
- anticiperen op de toekomst.
Over het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma’s (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Over Project Implementatie Participatiewet in balans
De hoofdambitie van Support Overheid is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Inkomenszekerheid is daarvan een afgeleide en draagt bij aan het voorkomen van armoede en schulden. Het nieuwe Project Implementatie Participatiewet Spoor 1 is verbonden met het thema bestaanszekerheid en maakt inhoudelijk onderdeel uit van het programma ‘Participatiewet in balans’ (de participatiewet is beter bekend als ‘bijstand’).
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen en maatregelen in gang gezet vanuit het brede thema Bestaanszekerheid. Het programma ‘Participatiewet in balans’ is daar een van en wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt. De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:
- Spoor 1 bevat 21 maatregelen met (wets-)wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.
- Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.
- Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van professionals en managers en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.
De impact van het programma ‘Participatiewet in balans’ op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. Een goede begeleiding van het gemeentelijk veld is daarom noodzakelijk om inwoners én uitvoering optimaal te ondersteunen bij alle wijzigingen die zijn voorzien. Het project ‘Implementatie Participatiewet Spoor 1’ richt zich op de gemeentelijke activiteiten voor de implementatie van de 21 maatregelen van spoor 1 in drie fases;
- de voorbereiding in 2021 en 2025,
- de implementatie in 2025, 2026 en 2027,
- en de evaluatie en bijsturing in 2026 en 2027.
In overleg met het Ministerie van SZW en Divosa is een implementatie-aanpak uitgewerkt. Het project levert in het ondersteuningsaanbod aan gemeenten concrete implementatie-producten, zoals impactanalyses, handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, bijeen-komsten voor gemeenten en ketenpartners en fysieke en digitale voorlichtingsproducten.
Omschrijving van de opdracht
Uitvoering geven aan het Project ‘Implementatie Participatiewet in balans Spoor 1’ door de projectleiding te voeren over het project in al haar facetten, in samenwerking met het management van Support Overheid-Realisatie en de opgavemanager Support Overheid-Beleid en. Als onderdeel van het programma Bestaanszekerheid en Participatiewet in balans, kan Spoor 1 naadloos overgaan in de Sporen 2 en 3.
In concreto:
Specifieer en stel het projectplan, de financiële planningen en de offertes op en bij waar nodig en op verzoek. Geef leiding aan en stimuleer samenwerking tussen de projectmedewerkers en de inzet van experts uit andere teams en organisaties. Zorg voor een adequate rapportage van de voortgang en budgettaire uitputting van het project conform de eisen van Support Overheid-Realisatie en de Support Overheid als geheel. Stem periodiek af met Divosa en SZW op projectvoortgang, budget én SZW-subsidie.
Zorg in onderlinge afstemming met de opdrachtgever (SZW en intern Support Overheid) en betrokken partijen (Divosa en diverse gremia) voor de realisatie van de mijlpaalprojecten van het project, zoals vermeld in het projectplan.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De opdracht bestaat uit onderstaande onderdelen:
- Opstellen, bijstellen en afstemmen met het management van Support Overheid Realisatie en Support Overheid Beleid van het projectplan en de aanpak.
- Uitvoering hieraan geven met het projectteam en de WISI-experts van het team Beheer van Support Overheid-R, in samenspraak met Support Overheid-Beleid.
- Afstemming op inhoud, voortgang en uitputting met het team Naleving van Support Overheid-R, als budgettair onderdeel van het project.
- Zorgdragen voor integraal overzicht en afstemming van de gedragen implementatie-strategie en instrumenten binnen het interdisciplinaire team met de andere betrokken onderdelen van de Support Overheid, Divosa en SZW.
- Afstemmen, toetsen en uitdragen van de implementatie-aanpak en instrumenten in de gemeentelijke omgeving, inclusief de SW-partijs
- Leidinggeven aan de realisatie van de mijlpaalproducten van het project ten behoeve van de implementatie van de 21 maatregelen van spoor 1.
- Besluitvorming leiden omtrent de inzet van mensen, implementatie-producten en het organiseren van bijeenkomsten, mini-conferenties, webinars, etc.
- Komen tot gezamenlijke plannen, waar gewenst, met Divosa in de uitvoering met gemeenten, re-integratiebureau’s en SW-partijs.
- Beïnvloeden van de betrokken organisaties op tactisch, strategisch- en bestuurlijk niveau, in samenhang met de sporen 2 en 3, waar van toepassing.
- Organiseren van een multidisciplinair projectteam.
- Contacten leggen en onderhouden op management en bestuurlijk niveau met andere trajecten en projecten binnen het WISI-domein en daarbuiten, zoals de sporen 2 en 3 van Participatiewet in balans, Verbinden Schuldendomein en andere onderwerpen binnen het thema Bestaanszekerheid.
- Planning en bewaking van de voortgang per activiteit en overall op de realisatie van het projectplan, in afstemming met SZW.
- Integrale afstemming en coördinatie van de inzet van capaciteit en expertise op het maken van analyses, beleidsstukken en implementatie-instrumenten en afstemming daarover met de ketenpartijen.
Resultaat van de opdracht
- Er ligt een actueel en afgestemd projectplan waarin de fasering, doelstellingen en aanpak van de implementatie duidelijk zijn vastgelegd.
- Een aanzienlijk aantal gemeenten heeft een implementatieplan opgesteld en is gestart met de uitvoering van de maatregelen.
- Er is een structureel overleg ingericht met SZW, Divosa en Support Overheid-beleid om de implementatie en voortgang te monitoren.
- Gemeenten hebben toegang tot praktische handreikingen, best practices en ondersteunende tools voor de implementatie van de maatregelen.
- Er zijn meerdere bijeenkomsten, webinars en werksessies georganiseerd om gemeenten te informeren en ondersteunen.
- De voortgang en knelpunten van de implementatie zijn periodiek gerapporteerd aan Support Overheid-Realisatie en andere stakeholders.
- Eventuele risico’s en knelpunten in de uitvoering zijn tijdig gesignaleerd en er zijn mitigerende maatregelen voorgesteld en/of doorgevoerd.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- WO-werk- en denkniveau.
- Bedrijfskundige opleiding op WO-niveau.
- Informatiekundige opleiding op WO-niveau.
- Meer dan 8 jaar kennis over de vigerende en toekomstige wetgeving specifiek in het Sociaal Domein (Werk, Inkomen, Participatiewet). Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Aantoonbaar ruime ervaring met het inrichten van gemeentelijke bedrijfsvoering processen in dienstverlening en informatievoorziening, specifiek in de keten van Werk, Inkomen, Schulden.
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Meer dan 10 jaar ervaring in het Werk & Inkomen domein en specifiek ervaring in de landelijke samenwerking in de SUWI-keten vanuit de informatievoorziening (Suwinet / GeVS). Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Meer dan 10 jaar kennis en ervaring van uitvoeringsaspecten van de Participatiewet en gemeentelijk armoedebeleid. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Meer dan 7 jaar ervaring met motiveren van een team en sturen op het behalen van mijlpalen in een projectomgeving. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring met het creëren van draagvlak, consensus en compromissen op strategisch en tactisch niveau. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Meer dan 5 jaar ervaring met het verbinden van politieke doelen met maatschappelijke en bedrijfskundige doelen. Geef voorbeelden. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
- Minimaal 5 jaar ervaring met het onder-houden van netwerk met bestuurders en managers op tactisch en strategisch niveau, inclusief de belangen-behartiging van gemeenten. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 24 tot 36 uur per week. De maximale vergoeding is 135 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag/Utrecht.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 388303 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Project en Programmamanagement
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: donderdag 13 maart 2025
- Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl donderdag 20 maart 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: donderdag 27 maart 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: donderdag 3 april 2025 tussen 10.00 en 12.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij CTM& Admin
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.