Toekomstscenario Projectleider Kind- en Gezinsbescherming regio IJsselland

24 april 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

tarief: €100,- I uren per week: 24-32 uur per week uur I

DEADLINE 08 May 2025 (reageer 2 dagen hiervoor)

ZZP directe inhuur of ZZP-detachering?  ZZP-detachering

VO202521194 I 1e looptijd juni 2027 I HBO+ I categorie: Sociaal, Zorg, Jeugd & Maatschappelijk I type: (Project, Programma Interim ) Management, Product Owners

Toekomstscenario Projectleider Kind- en Gezinsbescherming regio IJsselland

Opdracht
Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming (TKSC) is in maart 2021 aangeboden aan de Tweede Kamer. Het is in opdracht van de ministeries van VWS en J&V en de VNG opgesteld. Het doel is tijdig passende hulp te bieden aan gezinnen en huishoudens met problemen die leiden tot onveilige situaties. Het lokale team is in het Toekomstscenario het vaste aanspreekpunt voor gezinnen en huishoudens. Bij veiligheidsvraagstukken wordt niet overgedragen naar de partners op het gebied van veiligheid, maar wordt deze expertise erbij gehaald. De partners op het gebied van veiligheid werken niet in een estafettemodel maar integraal samen. Dit moet leiden tot een nieuwe manier van samenwerken. Het scenario kenmerkt zich door een integrale, intersectorale en domein overstijgende (Zorg, Veiligheid en Straf) benadering.
De basisprincipes in het scenario zijn gezinsgericht, rechtsbeschermend en transparant, eenvoudig en lerend. Belangrijk uitgangspunt zoals beschreven in het document is dat er voor het gezin en huishouden één vast gezicht is wat veelal betekent dat er vanuit het Lokale Team een vast contactpersoon is. Deze werkt nauw samen met een Regionaal Veiligheidsteam waarin functies van de Gecertificeerde Instellingen, Veilig Thuis en de Raad voor de Kinderbescherming zijn samengebracht.
Het landelijk toekomstscenario schetst op hoofdlijnen hoe de kind- en gezinsbescherming er over 5 tot 10 jaar (2026- 2030) uit zou kunnen zien. De komende tijd zal op landelijk niveau besluitvorming plaatsvinden over de definitieve inrichting met bijbehorende planning.
IJsselland
In IJsselland is de handschoen opgepakt om de vertaalslag te maken van het landelijk opgestelde scenario naar de regionale situatie. Ook worden de kansen benut om te anticiperen op deze ontwikkeling en om verbeteringen in te zetten.
In het voorjaar van 2023 is een kwartiermaker aangesteld voor het opstellen van een startfoto. De startfoto geeft inzicht in de situatie anno 2022 als het gaat om de netwerksamenwerking, ondersteuning en hulpverlening bij onveilige situaties van huishoudens, wat de verbeterpunten zijn en welke acties hiervoor nodig zijn.
In december 2023 is de startfoto ‘Aanpak Kind en Gezinsbescherming’ toekomstscenario Regio IJsselland 2024- 2025 vastgesteld.
Doelstelling: In de regio IJsselland staan we voor een veilige samenleving waarin onveiligheid in huishoudens geen plaats heeft en intergenerationele overdracht van geweld gestopt wordt. Door netwerksamenwerking bouwen we aan draagkracht en creëren we een duurzame, veilige en ondersteunende omgeving voor alle (potentiële) betrokkenen, ongeacht hun achtergrond, van 0-100 jaar, nu en in de toekomst.
In het voorjaar van 2023 is een projectleider aangesteld om aan de slag te gaan met de uitvoering van 4 inhoudelijke- en 3 randvoorwaardelijke actielijnen. Deze zijn inmiddels grotendeels van start gegaan. Door het voortijdig vertrek van de projectleider zijn wij nu opzoek naar een nieuwe projectleider die de kar verder gaat trekken.
Verantwoordelijkheden
De projectleider is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regionale aanpak en het bereiken van de resultaten zoals beschreven in de actielijnen van de startfoto, over een periode van 2 jaar. Deze actielijnen betreffen:
– Het faciliteren van evalueren en leren van gezamenlijke casuïstiek (inclusief cliëntparticipatie en ervaringsdeskundigheid);
– Versterken van de lokale teams en samenwerking met de regionaal werkende organisaties, werken volgens de visie gefaseerd samenwerken aan veiligheid;
– Borgen ambtelijke en bestuurlijke structuur Toekomstscenario;
– Doorontwikkelen ronde tafels gedwongen kader jeugd
– Maken van gezamenlijke verklarende analyses van het gezin/huishouden;
– Integreren hulpverlening gericht op volwassenen.
– Netwerksamenwerking in complexe (scheidings) zaken (gezamenlijk (feiten) onderzoek
– Met deze aanpak werkt de projectleider toe naar het realiseren van de doelstelling.
Opdrachtstructuur
Formeel opdrachtgever van de projectleider is het Bestuurlijk Overleg Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming (BO TKSC). Dit bestuurlijk platform bestaat uit bestuurders van de 11 gemeenten en bestuurders van uitvoeringsorganisaties Veilig Thuis, Jeugdbescherming Overijssel, William Schrikker Stichting, Raad voor de Kinderbescherming, Kadera, Zorg Veiligheidshuis, RSJ IJsselland, GGD. Naast het bestuurlijk platform zijn er de bestuurlijke Kartrekkers. Dit is een vertegenwoordiging van het BO TKSC en zij hebben een ambassadeursfunctie voor dit veranderproces. De Projectgroep TKSC is inhoudelijk opdrachtnemer. Opdrachtnemer op organisatorisch- en randvoorwaardelijk gebied is de centrum Gemeente Zwolle. De Projectgroep legt verantwoording af aan het BO TKSC. En informeert het regionaal Ambtelijk overleg Huiselijk Geweld.
Taken: De projectleider
– Begeleidt, bewaakt en voert op onderdelen de implementatie en de voortgang uit van de aanpak en is de verbindende schakel bij het toewerken naar de gewenste resultaten;
– Zorgt voor verbinding met- en tussen de deelnemende partijen, en op inhoud tussen de betrokkenen van de actielijnen en andere lopende initiatieven in de regio;
– Is voorzitter van de projectgroep en verzorgt de (inhoudelijke) agenda;
– Draagt verantwoording af aan het BO TKSC, rapporteert, informeert en voert opdrachten uit;
– Draagt zorg voor de monitoring van de voortgang en resultaten van de actielijnen binnen de aanpak;
– Onderhoudt het contact met het landelijk programma en proeftuinen en andere sleutelfiguren, en zorgt voor vertaling naar de regio IJsselland en vice versa;
– Onderhoudt periodieke afstemming met de contactpersoon centrumgemeente Zwolle en geeft sturing aan- en werkt samen met de projectsecretaris aan het project;
Zorgt voor de communicatie (o.a. via website en nieuwsbrief) en borging van de resultaten.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Mininmaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider;
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
Selectiecriteria te beoordelen door Administratief bureau Select en Admin (weging, totaal 100 punten)
4. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting criminologie, betuurskunde en/of bedrijfskunde (10 punten);
5. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen de (semi) overheid in de afgelopen 10 jaar (20 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider in het sociaal domein in de afgelopen 10 jaar binnen een gemeente (beschrijf separaat en beknopt 3 projecten die met succes zijn uitgevoerd) (40 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het jeugdbeleid en/of huiselijk geweld en kindermishandeling (toekomstscenario kind- en gezinsbescherming) (benoem dit expliciet in het cv) (20 punten);
8. Beschikbaar vanaf 2 juni 2025 (eerder mag) (10 punten).
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
– De projectleider is onafhankelijk, benaderbaar en verbindend.
– Is in staat om mensen en zaken in beweging te krijgen, aan te jagen en te enthousiasmeren.
– De projectleider is in staat om goed samen te werken op bestuurlijk-, ambtelijk- en uitvoerend niveau en is in staat te schakelen tussen deze niveaus.
– Heeft kennis van het sociaal domein en kent bij voorkeur de regio.
– Hij/ zij heeft ervaring met het werken in netwerken en kan hier regie en sturing aan geven,
– Hij /zij beschikt over bestuurlijke sensitiviteit, en is in staat om bestuurders in het proces te betrekken en tegelijk de vertaling te maken met de uitvoering en dagelijkse praktijk.
– Hij/zij is in staat om de complexe materie om te zetten in uitvoerbare en eenvoudig over te brengen thema’s en onderdelen, en deze in begrijpbare taal te beschrijven en over te brengen.
– Heeft organiserend vermogen en werkt resultaatgericht.
– Heeft schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden.
– Kan problemen of knelpunten oplossen die zich voor kunnen doen in het proces.
– Heeft leiderschapskwaliteiten en is in staat te sturen op het proces.

REAGEER! Ben jij het ZZP-talent dat perfect geschikt is voor deze Verse Opdracht? Reageer dan direct: omschrijf in je reactie heel goed hoe jij denkt te voldoen aan de wensen en eisen van deze opdracht denkt te voldoen. Met name vergelijkbare werkervaring is erg belangrijk. Zorg er ook voor dat dit te verifiëren is, in jouw CV. (Copy paste eventueel de tekst hieronder en vul aan).  Bij reactie ga je er mee akkoord dat wij je voorstellen bij de opdrachtgever en bij succes, onze fee’s (no cure no pay: 7,5% ZZP bemiddeling, 15% voor ZZP detachering). Als je wilt dat wij je ook voorstellen op soortgelijke opdrachten, zet dat er dan bij. 

Eisen (=voorbeeld, check de tekst op volledigheid!)

Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;  A Ik voldoe hier aan door…(beargumenteer) B Dit is te verifieren in mijn CV, bij..

Mininmaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider; A Ik voldoe hier aan door…(beargumenteer) B Dit is te verifieren in mijn CV, bij..

Wensen (=voorbeeld, check de tekst op volledigheid!)

A Ik voldoe hier aan door…(beargumenteer) B Dit is te verifieren in mijn CV, bij..

A Ik voldoe hier aan door…(beargumenteer) B Dit is te verifieren in mijn CV, bij..

A Ik voldoe hier aan door…(beargumenteer) B Dit is te verifieren in mijn CV, bij..